Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA) propune introducerea unei taxe auto unice, bazata exclusiv pe emisia de CO2, care ar putea incuraja consumatorii sa cumpere masini mai putin poluante. Daca taxa pe CO2 va fi introdusa, cea de prima inmatriculare, intens criticata si in Romania, va fi eliminata.

Producatorii europeni de automobile sustin ca inlocuirea taxelor auto nationale cu una la nivelul Uniunii, bazata exclusiv pe CO2, va incuraja consumatorii sa cumpere masini mai putin poluante, iar rata de emisie a gazelor poluante va scadea cu 5%, potrivit Euractiv. Pentru ca taxa pe emisia de dioxid de carbon sa fie introdusa, Comisia Europeana va trebui sa convinga statele membre sa renunte la taxele auto actuale, din care incasau bani. Misiunea Comisiei va fi insa una dificila, avand in vedere ca incasarile din taxa unica pe CO2 vor merge la bugetul Uniunii, si nu la bugetele statelor membre, cum se intampla in cazul taxelor de prima inmatriculare.
Cu toate acestea, potrivit unui studiu prezentat de reprezentanti ai industriei auto, 11 tari membre UE au luat deja masuri pentru corelarea taxei auto cu emisia de CO2 a participantilor la trafic, masura care a avut o influenta semnificativa asupra cererii si comportamentului consumatorilor. Sigrid de Vries, purtatorul de cuvant al ACEA, citat de Euractiv, a declarat ca producatorii de masini au creat deja modele care emit mai putin de 120 g de CO2/ km, dar nu exista o piata pentru ele. De Vries a adaugat ca taxele, precum cea pe CO2, pot insa stimula atitudinea consumatorului.
Taxa bazata exclusiv pe emisia de dioxid de carbon va limita insa importurile de masini fabricate inainte de 2005, cu motoare non-euro, euro 1 si euro 2, ne-a declarat reprezentantul unei companii romanesti din domeniu. Acesta a spus totusi ca ar fi de acord cu introducerea taxei pe CO2, numai daca aceasta va avea un nivel rezonabil. In privinta taxei de prima inmatriculare, reprezentantul companiei romanesti importatoare de masini a precizat ca aceasta este si in dezavantajul cumpararii de masini noi din afara, destinatia banilor cotizati astfel la stat fiind necunoscuta de nimeni. Reamintim ca reprezentantii Ministerului de Finante declarau recent ca banii incasati din aceasta taxa sunt pentru proiecte de mediu. Cu toate acestea, ministrul Mediului sustinea ca nu s-a stabilit o destinatie a acestor fonduri.

"Jos taxa de prima inmatriculare!"

Actuala taxa auto, introdusa la 1 ianuarie 2007, a starnit pe langa reactiile comisarilor europeni si revolte din partea a doua asociatii nonguvernamentale din Constanta. Ele au demarat in aceasta saptamana campania "Jos taxa de prima inmatriculare!".
Reprezentantii celor doua asociatii au denuntat public caracterul abuziv al introducerii si mentinerii acestei taxe si au spus ca este de natura politica, menita sa slujeasca unor grupuri de interese din jurul marilor dealeri auto.