OBIECTIV VOCEA BRAILEI infomeaza: REUSITA LUI TUDOSE CA PREMIER. POD GIGANT LA BRAILA
(Auor: Dragos G. TUDOSE)
S-a intrat in linie dreapta cu mega-proiectul de infrastructura POD SUSPENDAT PESTE FLUVIUL DUNAREA BRAILA - TULCEA: ieri la Ministerul Transporturilor s-a semnat contractul pentru realizarea acestei investitii de aproape 2 miliarde lei, fara TVA, adica echivalentul a 433 milioane euro. Din acest moment, cel putin teoretic, mai sunt maxim 4 ani pana cand ar trebui sa fie dat la gata acest obiectiv. Prezent la parafarea actelor, premierul Mihai Tudose a evitat orice declaratie politica, dar a subliniat cu substrat ca atat timp cat mai suntem in picioare, vom da tot sprijinul ca proiecte de infrastructura mari sa se desfasoare cu prioritate.
Pas important in implementarea celui mai important si de impact proiect de infrastructura rutiera, al ultimilor 30 de ani, din judetul nostru, dar si din Romania postdecembrista: ieri, la sediul Ministerului Transporturilor, s-a semnat contractul pentru Podul suspendat peste Dunare, Braila - Tulcea. Mai precis, in prezenta premierului Mihai Tudose si a ministrului transporturilor, Felix Stroe, reprezentantii castigatorului licitatiei, asocierea italo-japoneza Astaldi - IHI Infrastructure Systems, si, de cealalta parte, ca beneficiar, Stefan Ionita, presedintele Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, au semnat certificatului de nastere pentru Pod. Practic, astfel s-a ajuns in cel mai avansat punct din saga povestii podului de la Braila. Dupa cum oficialii guvernamentali au subliniat in alocutiunile sustinute, investitia reprezinta unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructura din ultimii 27 de ani, lansat in Romania, cu puternic impact economic pozitiv, atat pe timpul implementarii cat si dupa darea lui in folosinta. Ba chiar presedintele CNAIR, Stefan Ionita, a previzionat o dublare a PIB-ului zonal ca urmare a derularii investitiei. Pe scurt, intelegerea intre parti este ca in maxim 4 ani de la acest moment antreprenorul general sa dea la gata, cum se zice, podul Braila - Tulcea, cu tot cu partea de proiectare. Nota de plata a investitiei este de aproape 2 miliarde lei, fara TVA, echivalentul a 433 milioane euro.
CNAIR: Podul va aduce un plus economic in zona
Cu aproximativ doua ore inainte de inceperea sedintei Comitetului Executiv al PSD pe tema fierbinte a frictiunilor Tudose - Dragnea, premierul Mihai Tudose a fost prezent la conferinta de presa a Ministerului Transporturilor convocata pentru semnarea contractului de proiectare si executie a Podului suspendat peste Dunare Braila - Tulcea. Actele s-au perfectat intre reprezentantii antreprenorului general (asocierea italo-japoneza Astaldi - IHI Infrastructure Systems), selectat in urma licitatiei internationale, si CNAIR, de cealalta parte, ca beneficiar.
- Este un proiect ce va fi realizat de o asociere de firme din Europa si Asia ceea ce ofera un plus de simbolistica. Dupa ce va fi realizat, va fi cel de-al treilea proiect de acest gen din Europa, a declarat ministrul Transporturilor, Felix Stroe.
In completare, presedintele CNAIR, Stefan Ionita, a punctat ca Podul Braila - Tulcea a reprezentat unul dintre proiectele pe care le-a promovat si sustinut de la venirea sa la conducerea companiei:
- Totul a debutat in aprilie 2017. Este unul dintre cele mai complexe proiecte pe care Romania le implementeaza dupa '89, un obiectiv care va aduce un plus economic in zona si estimez dublarea produsului intern brut, asa cum rezulta din analiza cost - beneficiu realizata de proiectant. Practic, creeaza premizele unei dezvoltari economice foarte bune pentru regiunea respectiva. S-a avut in vedere racordarea acestui pod si la drumurile de mare viteza si ma refer aici la drumul Focsani - Galati - Braila si, mai departe, Braila - Tulcea, astfel incat sa fie pus in valoare. Ca o particularitate, vom avea doua ordine de incepere, unul pentru partea de proiectare, iar al doilea pentru partea de executie, totul pentru ca antreprenorul sa poata obtine o autorizatie de constructie intr-un termen rezonabil si sa nu mai existe acele blocaje legate de exproprieri, ori de posibile relocari de utilitati.
De asemenea, seful de la CNAIR a explicat ca durata efectiva de realizare a investitiei este de 48 de luni, din care 12 luni sunt alocate pentru proiectarea podului, la care se adauga 10 ani - perioada de garantie oferita de contractor.

Tudose: Sa fim o tara normala, in care un fluviu nu se mai traverseaza cu bacul

Prezent, dupa cum aminteam mai devreme la eveniment, premierul Mihai Tudose a evitat orice declaratie politica, dar a punctat in scurta sa alocutiune:
- Atat timp cat mai suntem in picioare, vom da tot sprijinul ca proiecte de infrastructura mari sa se desfasoare cu prioritate. Acest obiectiv este propus spre realizare si discutat inca din anii '80. Deci sunt aproape 40 de ani de cand se tot discuta despre acest lucru. Este un pas imens, un pas spre normalitate. Acum toti vom spune ca 48 de luni este mult, dar sa nu uitam ca pana acum un an nici nu ne gandeam ca ne apucam sa scriem primele cifre sau litere in acest proiect. Din momentul acesta s-a intrat practic in linie dreapta. Este un obiectiv major si din punct de vedere al infrastructurii rutiere, dar si de legatura intre provinciile istorice. Este si un element de siguranta nationala, dar si un element de normalitate, in sensul sa fim o tara normala, in care un fluviu nu se mai traverseaza cu bacul, iar cand apare ceata anumite zone ale Romaniei devin insule izolate. Din aprilie anul trecut pana acum este un timp foarte scurt in ce priveste pregatirea acestui proiect important, a fost speach-ul rostit de premier. Mai trebuie adaugat faptul ca despre podul peste Dunare s-a tot vorbit in ultimii aproape 30 de ani, fiind un cantecel intens intonat, de regula, in campaniile electorale locale dar si nationale. Primii pasi concreti s-au facut totusi in ultimii ani, cand s-a realizat acel Master Plan General de Transport al Romaniei, dar chiar si in acest document, proiectul figura la capitolul si altele” cu orizont indepartat de implementare. Abia dupa venirea lui Tudose in fruntea Guvernului, s-a ivit solutia rapida de finantare a acestui proiect: a fost prins in Strategia integrata de dezvoltare durabila a Deltei Dunarii in contextul necesitatii reabilitarii drumului care leaga Dobrogea de Moldova. Ulterior, mai precis in vara anului trecut, Romania a semnat la Luxemburg Contractul cadru de finantare cu Banca Europeana de Investitii (BEI) in valoare de un miliard euro, bani ce vor acoperi contributia bugetului de stat cu titlu de cofinantare a proiectelor prioritare de transport, din cadrul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, printre care, in anexa 2 figureaza si proiectul investitional - Pod suspendat peste fluviul Dunarea intre Braila si Tulcea.

Atribuirea s-a facut la pretul de 433 milioane euro

Reamintim ca, in prima parte a lunii octombrie 2017, CNAIR (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a anuntat ca adjudecatarul licitatiei pentru proiectul in discutie este asocierea Astaldi SpA (Italia) â€" IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia) pentru suma de 1,995 miliarde lei, fara TVA. Mai detaliat, licitatia s-a finalizat cu atribuirea contractului pentru suma de 1.995.932.260 lei, fara TVA, adica echivalentul a circa 433 milioane euro, fata de o valoare estimata de la care s-a pornit licitatia, de 2,025 miliarde lei, fara TVA, (aproximativ 450 milioane euro). Castigatorul licitatiei va trebui sa proiecteze si sa construiasca, in linii mari, podul suspendat, care, de altfel, reprezinta principala structura a proiectului, plus doua viaducte a cate 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km si un drum de legatura cu DN22 (Smardan-Macin), in lungime de 4,328 km. Podul suspendat va avea o lungime totala de 1.974,3 metri, o deschidere centrala de 1.120 metri si doua deschideri laterale de 489,65, respectiv 364,65 metri. Gabaritul pe verticala al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundatii maxim, indeplinind astfel criteriile de navigatie pe fluviu. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal si tiranti verticali de legatura intre tablier si cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate in teren si sunt localizate in afara digurilor Dunarii. Latimea totala a podului va fi de 31,7 metri, din care calea pe pod va avea 22 metri si va fi alcatuita din 4 benzi de circulatie de cate 3,5 m latime fiecare, 4 benzi de incadrare de cate 0,5 m latime, doua acostamente de 1,50 m latime si o zona mediana cu latimea de 3 m. La acestea se adauga, de o parte si de alta, 2 benzi aditionale pentru trafic pietonal, biciclete si intretinere, trotuarele avand latimi de cate 2,8 m fiecare. De subliniat ca cel de-al doilea ofertant inscris la licitatie, Asocierea chinezo-romano-spaniola formata din China Communication Construction Company Ltd (China) - China Road and Bridge Corporation (China) - Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania) - Euro Construct Trading '98 SRL (Romania) - CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) - CCCC Highway Consults Co Ltd (China) a contestat de doua ori la CNSC rezultatul licitatiei dar, de fiecare data, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) i-a respins actiunile. Partea chineza avea posibilitatea transarii la Curtea de Apel Bucuresti a litigiului insa nu a mai facut acest pas, context care a permis CNAIR sa treaca la semnarea contractului cu asocierea italo-japoneza.

Cine sunt companiile din asocierea italo-japoneza

Cei doi asociati desemnati castigatori ai licitatiei pentru Podul suspendat peste Dunare au la activ mai multe proiecte, similare celui de la Braila, in intreaga lume. Italienii de la Aalstdi, de exemplu, au realizat al treilea pod peste stramtoarea Bosfor, dar si podul din zona Basarab din Bucuresti, in timp ce japonezii de la IHI Infrastructure Systems au proiectat poduri suspendate in SUA, Kazhstan, Turcia si Japonia. Portofoliul italienilor de la Astaldi cuprinde, printre altele, autostrada totalizand 150 km intre Moscova si St. Petersburg, linia electrica de teren si metrou din Bologna - Italia, precum si din alte orase italiene, centrala hidroelectrica de la Muskrat (Canada), al treilea pod suspendat peste stramtoarea Bosfor (Turcia), Autostrada Gebze-Orhangazi-Izmir (Turcia), podul Halic din Istambul, linia de cale ferata Caracas-Tuy (Venezuela), pasajul suprateran de la Basarab, modernizarea aeroportului Otopeni (ambele din Romania), linia 2 de metrou din Varsovia (Polonia), 4 spitale in Massa, Lucca, Pistoia si Prato (zona Toscana Italia), apeductul Hamma si barajul Kerrada (Algeria), sau reteaua de metrou MetroRail din Copenhaga (Danemarca). Japonezii de la IHI Infrastructure Systems au in lucru un mega proiect cu podul suspendat intre Capo Peloro din Sicily si Torre Cavallo din Calabria (Italia), si au finalizat deja proiecte precum podul Akashikaikyo (Japonia), podul Carquinez (California SUA), podul peste fluviul Irtysh in zona Semipalatinsk (Kazahstan), podul Fatih Sultan Mehmet (al doilea pod peste stramtoarea Borsfor - Turcia), podul Matadi (Republica Democrata Congo), precum si podurile Hakuchobashi si Ohnaruto ambele din Japonia.

CNAIR pregateste in paralel si exproprierile pentru Pod

Statul roman, prin Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere pregateste exproprierile de terenuri pentru a face loc investitiei de la Dunare: a publicat in decembrie 2017 in SEAP (sistemul electronic de achizitii publice) anuntul de licitatie pentru atribuirea unui contract generos, cu o valoare maxima evaluata undeva la 622.000 euro, fara TVA, privind asigurarea serviciilor juridice, cadastrale si de asistenta aferente procedurii de expropriere. Estimarea in ce priveste numarul total de imobile ce ar urma sa fie expropriate sau sa constituie obiectul unui transfer este de 464 de unitati pe raza ambelor judete vizate incadrul mega-investitiei (Braila si Tulcea).