In Italia, pretul painii a crescut cu 7,3 % intr-un an, iar cel al pastelor, prin excelenta mancarea nationala, cu 4,5 %. Si Federatia Industriilor Agroalimentare (Federalimentara) a avertizat ca "scumpirile nu s-au terminat". Federatia Europeana de Comert en Gros si en Detail (Eurocomert) a comunicat ca europenii vor asista, dupa multe decenii, la o "recuperare a ramanerii in urma" a preturilor putin ridicate la produsele alimentare. Insa argumentul nu convine deloc consumatorilor, care ii banuiesc pe producatorii din sector ca profita de scumpirea materiilor prime pentru a-si creste exagerat profiturile. In Spania, unele asociatii de consumatori au denuntat lipsa de transparenta din distributie si au cerut populatiei sa fie vigilenta. In Germania, conform Federatiei Germane a Brutarilor, preturile au crescut "intre 5% si 10% dupa inceputul anului. In ceea ce priveste produsele lactate, grupul de distributie REWE subliniaza ca pretul untului a ajuns, din iunie-iulie, de la 79 de eurocenti pentru 250 de grame la 1,19 euro. Pretul sucului de mere, foarte consumat in Germania, a explodat din cauza celor mai proaste recolte din Uniunea Europeana si din statele est-europene din ultimii zece ani, potrivit Federatiei producatorilor de sucuri de fructe. In unele regiuni, preturile sucurilor pot sa creasca cu pana la 100%, potrivit Federatiei, iar cele ale concentratelor de fructe cu pana la 250%.
In Polonia, unde alimentatia constituie inca o parte importanta pe care este cheltuit bugetul familiilor, consumatorii se plang de cresterea rapida a preturilor produselor de baza. Pretul unui litru de lapte semidegresat (cu 2% grasime) a crescut de la 1,50 PLN (0,40 euro), in iulie, la 1,90 PLN la inceputul lui septembrie, iar in prezent este de 2,30 PLN (0,60 euro), afirma consumatorii din Varsovia. Anumite feluri de paine s-au scumpit in acelasi timp cu 30%.
In Spania, painea s-a scumpit cu 8,1% intr-un an, laptele cu 11,1%, carnea de pasare cu 11,3%, fructele si legumele proaspete cu 7,3%, conform Institutului National de Statistica. Asociatia consumatorilor CEACCU a lansat o campanie pentru controlul preturilor, protestand ca scumpirile afecteaza produsele esentiale si pe toti consumatorii, dar mai ales pe cei cu venituri mici.