Firmele din Romania care se ocupa cu transportul intern si international de marfa se plang de doua mari probleme: pretul motorinei si cursul valutar. In 2010, pretul combustibilului a crescut cu 30 la suta, iar in acest an s-au inregistrat pana acum alte sase scumpiri. Din totalul costurilor de transport, procentul ocupat de cheltuielile cu combustibilul este de 40 la suta, cel mai ridicat din Europa, Romania fiind la acest capitol egala Bulgariei.
Dar nu nivelul pretului la motorina si cel al monedei euro ar fi marea problema a transportatorilor romani, ci fluctuatiile lor. "Orice schimbare ne influenteaza costurile directe. Inertia pietei este foarte mare si ne este extrem de greu sa sustinem aceste costuri. Marja de profit este foarte mica in acest caz, 3-5%. Ar fi mult mai bine sa existe o constanta, sa ramanem mai mult timp la un nivel pentru a ne calcula corect costurile, pentru a putea reactiona pe termen lung in raport si cu clientii", sustine Mircea Muresan, director general logistic la EVW Holding. Pretul motorinei la noi este acelasi ca si in Olanda, insa, in Romania, cresterea lui a dus la marirea cu 17 la suta a pretului transporturilor, fata de 12 la suta cu cat s-a marit in Olanda, din acelasi motiv.

"Pretul motorinei ne omoara pe toti"

Situatia de la nivel national se rasfrange si asupra transportatorilor din Dolj. In acest judet exista 527 de firme de transport marfuri si 2.143 de masini, conform datelor de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR). Iar pretul motorinei "ne omoara pe toti". "Nu pot sa stabileasca un nivel si sa ramana asa mai mult timp? Nu poti sa faci un contract din cauza fluctuatiei pretului la motorina! Taxele nu s-au marit, dar motorina ne omoara pe toti", a spus Dorin Rogojinaru, patronul SC Sincrotrans, firma specializata mai mult pe transportul frigorific si care detine 50 de camioane. Acesta sustine ca in zona Olteniei nu prea se gasesc contracte de transport. "In afara de doua-trei fabrici mari, din Craiova nu prea ai ce transporta. Majoritatea contractelor le obtin din Bucuresti, si mai mult pe import", a adaugat Dorin Rogojinaru.