Pretul carburantilor la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator.
Concluzia rezulta din raportul intocmit in cazul producatorilor si distribuitorilor de benzina si motorina, document aflat pe masa premierului si obtinut de Mediafax.
"Urmare analizelor de risc efectuate, a rezultat ca, in perioada anului 2010, piata pe care opereaza producatorii si distribuitorii de carburanti a suferit mutatii remarcabile concretizate in practicarea unor preturi mari la pompa, in conditiile in care categoriile de cheltuieli cu costurile de productie si distributie (cu exceptia TVA si accize) au ramas relativ constante sau au prezentat evolutii nesemnificative. Pe cale de consecinta, in mod normal din punct de vedere fiscal, aceasta situatie ar fi trebuit sa genereze profituri mult mai mari si, prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum si TVA de plata majorata", se arata in document.
Carburantii au devinit un lux pentru romani.
In ultimul an, s-au scumpit, in medie, cu 25%, iar preturile continua sa creasca de la o luna la alta. Daca la inceputul lui 2010, un litru de benzina se vindea cu cel mult 4,75 lei, acum pretul a crescut cu 22%, la 5,74 lei. Motorina costa cel mult 4,24 lei litrul, dar, dupa un an, este mai scumpa cu 28 de procente si se vinde cu 5 lei si 36 de bani.
Romania este una din tarile in care carburantii s-au scumpit cel mai mult anul trecut, in medie cu 25 de procente. Pretul carburantilor a crescut cel mai mult in Grecia, cu 45%.
Urmeaza in topul scumpirilor Cipru, cu 22% si Suedia cu o scumpire a carburantilor de 19 procente in 2010.
Cu toate acestea, carburantii vanduti la noi sunt printre cei mai ieftini din Uniunea Europeana.
Doar in Bulgaria benzina costa mai putin, cu un pret mediu de 1 euro si noua centi.
In Letonia, de exemplu, un litru de benzina se vinde si cu 1 euro si 31 de centi.
Asa ca ar mai fi loc de scumpiri, ar spune reprezentantii companiilor petroliere.
In ritmul acesta, un litru de benzina ar putea va depasi curand sase lei. Numai ca romanii sunt si cei mai saraci europeni.
La fiecare scumpire a carburantilor, companiile petroliere dau vina pe taxe si cotatiile petrolului. E drept, la 1 ianuarie, accizele pentru carburanti au crescut cu 15 euro la benzina si 11 euro la motorina. Petrolul este mai ieftin astazi cu 40% fata de 2008, cand atingea maximul istoric de aproape 150 de dolari bairul.