Senatorul Ioan Mang sustinut o declaratie politica intulata "Cine (mai) poate face autostrazi in Romania", pe care o puteti citi in continuare.
Voi incepe declaratia mea politica de astazi cu un anunt: avem doua noi autostrazi in Romania! Din pacate pentru soferi, avem doua autostrazi care NU se (mai) fac! Iar in eventualitatea in care se vor face totusi, ele vor fi finalizate cu mare intarziere!
Asa cum am aflat cu totii, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) anuntat recent ca a transmis "o notificare de reziliere a contractului de proiectare si executie a Autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Bucuresti-Ploiesti" catre antreprenorii acestei lucrari, un consortiu de firme romanesti. Anterior acestui anunt, aceeasi Companie Nationala a dat publicitatii un alt document din care am putut afla ca in cazul a 12 contracte, s-a solicitat constructorilor de drumuri care executa lucrari in Romania, penalitati in valoare totala de 40.094.672,523 euro, aferente perioadei septembrie 2010 - martie 2011.
In fata acestei noi abordari si politici a Ministerului Transporturilor un ochi imi rade, iar altul plange. E foarte bine ca antreprenorii si regii asfaltului care nu respecta termenii contractuali la care s-au angajat sa fie penalizati financiar. E minunat ca ministerul de resort vrea sa impuna noi reguli pentru constructorii de autostrazi si vrea sa dea un semnal clar ca nu mai accepta ca statul roman sa fie pagubit. E foarte bine si ca doamna ministru isi face imagine prin aceste masuri radicale.
E foarte rau insa ca santierele vor fi sistate si se va pierde din nou timp pretios. Va fi rau si pentru ca toti cei care circula pe drumurile Romaniei vor consuma nervi mai multi circuland pe niste drumuri sub orice critica. Si mai e rau si din alt punct de vedere: modernizarea sistemului de drumuri si autostrazi ne va costa si mai mult decat pana acum. Pentru ca, in cazul anuntatelor rezilieri de contrate, se pune problema costului de oportunitate. Vor fi aceste drumuri
nationale si autostrazi mai ieftine urmand o noua procedura de atribuire a contractului? Ne vor costa lucrarile noului antrepenor mai putin decat am fi platit prin ducerea pana la capat a contractelor existente?
Sunt doar cateva intrebari, zic eu legitime, pe care orice cetatean al acestei tari le poate adresa Ministerului Transporturilor, iar doamna ministru, dupa repriza meritata de aplauze pentru noua sa atitudine, ar trebui sa ne raspunda la ele. Sper totusi ca aceste amenintari si rezilieri de contracte sa nu fie doar praf in ochii electoratului si un foarte bun pretext pentru a relua anumite licitatii pe anumite tronsoane de drumuri. Sper sa nu fie doar o noua gaselnita a PDL de a mai stoarce niste bani de la constructori si de a mai aduna niste fonduri la pusculita de partid in vederea pregarii alegerilor de anul viitor. Si mai sper la un lucru: ca eu sa ma insel, iar lucrurile sa stea diferit.
De 20 de ani, Romania nu este in stare sa scape de eticheta de codasa a Europei in materie de drumuri si autostrazi. Nu stiu cum se face ca la noi, desi avem pe hartie cele mai bune proiecte si planuri, atunci cand vine vorba sa le punem in aplicare mereu apar probleme care ne impiedica sa transformam aceste proiecte in realitate si drumuri de calitate.
Saptamana aceasta, in mass media, a aparut o noua informatie legata de politica de drumuri si autostrazi a Cabinetului Boc care ar trebui sa ne ingrijoreze: Ministerul Transporturilor si CNADNR au initiat negocieri cu compania Bechtel pentru a decide un nou grafic al lucrarilor la Autostrada "Transilvania", cu noi termene ce vor depasi probabil luna decembrie 2012, data limita luata in calcul pana in prezent pentru finalizarea acestui proiect.
Ma intreb, la fel cum se intreaba multi altii: cine mai e bun si poate face o autostrada in Romania? Am inteles ca Bechtel nu e bun ca a semnat contractul cu Guvernul PSD, Astaldi nu sunt buni, Colas nu poate, la fel cum nu sunt in stare nici constructorii din Romania. Intrebarea atunci este cine mai poate finaliza o autostrada in tara asta?
Una este sa-i scoatem tapi ispasitori pe constructorii rai care umfla in mod nesimtit nota de plata si altceva este sa ne uitam putin si la "competenta" si "profesionalismul" autoritatilor statului roman implicate in aceste contracte. Pentru ca, la urma urmei, avem de a face cu niste contracte comerciale in care fiecare parte are drepturi, dar si obligatii. Nimeni dintre actualii guvernanti nu ne-a prezentat pana acum o situatie clara si detalitata asupra acestor contracte si a modalitatatii in care semnatarii au respectat obligatiile ce le-au revenit. Avem parte doar de declaratii taioase si amenintari la televizor si in ziare; din pacate insa, autostrazile si drumurile nu se construiesc nici in studiourile Tv si nici din paginile ziarelor.
In cazul Autostrazii Transilvania, Guvernul Boc vrea sa renegocieze din nou cu Bechtel, de parca intarzierile de pana acum - cauzate tot de renegocierele anterioare ale aceluiasi cabinet - nu ar fi fost de ajuns. Termenul de finalizare a autostrazii a fost deja prelungit cu un an, iar acum, din lipsa de fonduri se solicita o noua prelungire. Perspectiva pentru ardeleni de a circula in conditii civilizate se amana, iata, asadar, din nou!
Parca traim un blestem cu drumurile si autostrazile in tara asta. Daca la mijlocul anilor "90, nu le-au vrut "luminatii" nostri conducatori si ministrii ai transporturilor, astazi le-am vrea noi, dar nimeni nu mai este in stare sa finalizeze o asemenea constructie. Suntem foarte buni la taiat de panglici, la manevrat buldozerul de ochii presei sau la inaugurari pompoase de tronsoane de autostrada care incep de nicarieri si se termina tot acolo. Cand insa adunam kilometrii de autostrada constuiti dupa 1989, tot pe ultimul loc in Europa iesim. Iar politica in domeniu a actualui Cabinet Boc nu vad unde ne-ar putea duce. Cu singuranta insa nu pe autostrada, ci doar eventual pe vreun drum infundat...