TVA ar putea fi achitata in vama, din 15 aprilie, exceptie facand importatorii care vor obtine certificate de amanare la plata, iar la bunurile importate pentru livrarea in spatiul comunitar vor fi constituite garantii, potrivit unui proiect de OUG. Ministerul Finantelor Publice propune reintroducerea, prin modificarea Codului fiscal, a platii TVA in vama pe o perioada determinata, adica in intervalul 15 aprilie-31 decembrie 2008, pentru importurile din state extracomunitare (din afara UE).
Obtinerea certificatelor de amanare la plata va fi realizata in conditiile stabilite prin ordin al ministrului Finantelor. Importatorii care nu vor obtine certificate de amanare a platii TVA in vama in perioada mentionata vor inregistra reducerea temporara a lichiditatilor din cauza achitarii taxei in vama. Potrivit Codului fiscal, intrat in vigoare la 1 ianuarie, importatorii nu au mai platit TVA in vama, ci au aplicat taxarea inversa mentionand taxa in acelasi decont ca taxa de plata si cea deductibila. MFP propune aceasta masura pe baza informatiilor furnizate de Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala, intrucat eliminarea sistemului de plata a TVA in vama pentru importurile din statele non-UE a dus la cresterea evaziunii fiscale. Cu alte cuvinte, aceasta asa-zisa relaxare fiscala, a fost exploatata de unii importatori in interes propriu si spre paguba bugetului de stat. Astfel, bugetul a scazut la incasari cu peste 30% fata de nivelul normal.
"Mare parte din bunurile importate au fost plasate in economia subterana, bugetul de stat fiind astfel privat de veniturile din TVA aferente vanzarilor acestor bunuri, motiv pentru care se impune lansarea unor masuri de urgenta si trebuie facuta dovada ca marfurile au ajuns la destinatia reala si nu la destinatii fictive", a precizat Vasile Farc, purtatorul de cuvant al Directiei Generale a Finantelor Publice Bihor. Cei mai afectati vor fi importatorii care realizeaza investitii, din cauza decalajului dintre plata TVA in vama si data la care taxa este efectiv rambursata. Ieri, Executivul a discutat deja suplimentarea cu 2.000 de posturi a organigramei ANAF, actul normativ fiind o noua masura, pe langa cea legata de reintroducerea platii in vama a TVA la importurile din tari non-UE, pentru redresarea incasarilor bugetare care au scazut foarte mult dupa 1 ianuarie.
Garantarea in vama a TVA
Problemele de evaziune nu sunt de la contribuabilii mari si mijlocii (acestia depun declaratiile fiscale lunar), ci la cei mici, care importa bunuri perisabile. Bunurile importate sunt declarate la o valoare subevaluata, valoare la care se aplica TVA, dar in magazine ajung la preturi de zece ori mai mari, reiese din informatiile ANAF. De asemenea, va introduce garantarea in vama a TVA, pana la prezentarea dovezii ca bunurile au fost livrate intr-un alt stat-membru, pentru ca exista pericolul ca bunurile importate in regim de scutire de TVA, care urmeaza sa fie livrate intr-un stat UE, sa nu ajunga la destinatie, ci sa fie plasate in economia subterana din judetul Bihor sau din tara noastra. De aceea, garantia se va pastra pana cand firma va face dovada ca marfa a parasit Romania si ca a platit TVA aferent in tara de destinatie a marfii. "Din informatiile transmise de Reprezentanta Permanenta a Romaniei la Bruxelles, rezulta ca dintre cele 27 de state-membre ale UE, 15 aplica si in prezent sistemul de plati in vama pentru TVA aferenta importurilor. Printre acestea se numara Germania, Grecia, Franta, Italia, Marea Britanie si Portugalia. Ungaria a aplicat, la data aderarii, masura simplificata, dar a reintrodus sistemul de plati in vama ca urmare a acelorasi probleme cu care se confrunta si tara noastra la ora actuala", a conchis reprezentantul DGFP Bihor.