Peste 60% din piata autohtona a mezelurilor este dominata de cinci mari producatori, care isi disputa anual in jur de 600 de milioane de euro. Statisticile releva faptul ca aceasta industrie este sufocata si de produsele provenite din piata neagra, unde anual se invirt peste 200 de milioane de euro. "In jur de 700-800 de producatori inregistrati pe piata carnii si a mezelurilor din Romania se lupta la ora actuala pe o piata care a atins in 2005 aproximativ 600 de milioane de euro, iar, conform estimarilor, s-ar putea cifra anul acesta la 700 de milioane de euro", a declarat, pentru Rompres, presedintele Asociatiei Romane a Carnii, Sorin Minea.

Pretul produselor, principalul criteriu

Potrivit presedintelui ARC, pe piata neagra a industriei carnii si a produselor din carne se ruleaza anual sume uriase, care in 2005 au depasit 200 milioane de euro. Potrivit unor studii de piata, consumul anual de carne si de mezeluri in Romania este estimat la 160.000 de tone, mai mult de 75% reprezentind consumul de produse ieftine din gama salamurilor, parizerului si cirnatilor. "Desi oferta procesatorilor pe piata romaneasca este extrem de bogata, in topul preferintelor ramin produsele ieftine, intrucit pretul este inca principalul criteriu de achizitie pentru majoritatea romanilor", a precizat Minea.

Romanii cu bani incep sa prefere specialitatile

Pe de alta parte, in ultima perioada s-a inregistrat o crestere pe segmentul consumatorilor romani cu venituri mai ridicate, care au inceput sa consume specialitati, dar vinzarile sint inca destul de modeste. Procesatorii spera ca o data cu intrarea in Uniunea Europeana gusturile romanilor se vor mai schimba, deoarece vor intra multe produse straine pe piata, iar romanii vor fi curiosi sa guste tot ceea ce este nou. De asemenea, potrivit procesatorilor, dupa integrare se va accentua tendinta de preluare a firmelor rominesti de catre companiile multinationale, in piata urmind si citeva falimente rasunatoare. In Romania sint vindute zilnic in jur de 300 de tone de carne preparata si mezeluri, un roman mincind putin peste jumatate din media consumului anual european, care se ridica la 45 de kilograme pe locuitor.

Presedintele ARC, Sorin Minea, considera ca romanii prefera produsele intregi, in defavoarea celor feliate si ambalate, deoarece le considera mai proaspete. Aproape 90% dintre mezelurile vindute anual sint ambalate la vrac, mai putin de 3% din vinzari sint reprezentate de mezelurile vidate, iar procentul produselor feliate vidate se situeaza sub 1%.