Piata automobilelor second hand va fi afectata de noile taxe propuse de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Acest lucru se va intampla doar daca proiectul ordonantei de urgenta care cuprinde majorarea mai multor taxe si impozite nu va suferi modificari dupa ce va fi supus dezbaterii publice. Taxele sunt fabuloase. De exemplu, pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica intre 2.000 si 3.000 de cm cubi, fiecare 200 de cm cubi se vor inmulti cu 60 de lei (600.000 de lei vechi). Astfel, taxele ar putea ajunge la peste 7 milioane de lei vechi pe an pentru autoturisme cu cilindreea mare.
Potrivit proiectului de ordonanta de urgenta publicat saptamana trecuta, la masini impozitele vor creste pentru toate tipurile de autovehicule. Acest lucru va afecta mai ales piata auto second hand, crede directorul APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), Marius Carp. Pentru autoturismele cuprinse intre 2.000 si 3.000 de cm cubi, fiecare 200 de cm cubi se vor inmulti cu 60 de lei (600.000 de lei vechi). In acest fel, pentru o masina care are 2.000 de cm cubi proprietarul va scoate din buzunar 600 de lei (6 milioane de lei vechi). Taxa la aceasta categorie poate ajunge insa chiar si la 840 de lei noi (8,4 milioane de lei vechi), pentru masinile de 2.900 de cmc. La autoturismele cu peste 3.000 de cm cubi, fiecare 200 de cm cubi se inmultesc cu 150 de lei (1,5 milioane de lei vechi).
Taxe mai mici vor plati proprietarii masinilor cu o capacitate cilindrica de pana la 2.000 de cm cubi, dar si acestia vor plati de vreo 8 - 10 ori mai mult impozite decat pana acum. Cum impozitul se calculeaza pentru fiecare 200 de cm cubi cate 10 lei (100.000 de lei vechi), pentru o masina care are 1.400 de cm cubi se va plati un impozit de 70 de lei (700.000 de lei vechi).
Conform ultimelor declaratii ale ministrului de Finante, Sebastian Vladescu, taxele si impozitele majorate ar trebui sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2006. Mai trebuie spus ca, dupa ce aceasta ordonanta va fi adoptata, MFP va trebui sa elaboreze si norme de aplicare.

Clientii, fideli unei marci

Este posibil ca anumiti clienti fideli unei masini sa migreze catre aceeasi marca, dar cu o capacitate cilindrica mai mica, este de parere Marius Carp. Presedintele APIA nu crede ca aceste masuri vor afecta piata de autovehicule noi. De exemplu, in timp ce un proprietar de masina veche cu o capacitate cilidrica de 2.000 - 3.000 de cm cubi va fi tentat sa vanda din cauza acestor taxe majorate, cei care isi permit in prezent sa cumpere o masina noua o vor face si de acum incolo, indiferent de valoarea impozitelor.
Totusi, inca este prematur sa se estimeze o anumita scadere in procente a pietei auto second hand, a mai explicat Marius Carp. El nu contesta aceasta decizie de majorare a taxelor si spune ca este dreptul Guvernului sa adopte anumite masuri.

Dealerii se reprofileaza pe cilindree mica

Unii comercianti de autoturisme ne-au confirmat insa ca vor importa cu preponderenta masini cu cilindree de pana la 2.000 de cmc, pentru a avea o desfacere mai sigura a produselor. Ei sustin ca, daca pana acum, rentabile erau autoturismele de lux, atat noi, cat si second hand, pentru ca la acestea adaosul comercial putea fi consistent, o data cu noile taxe, cererea va creste pentru autoturismele cu cilindree mica, iar profitul lor va fi format pe baza numarului de vanzari. „Daca achizitionam din import la second hand o masina de teren de 3.000 cmc, pe care dadeam vreo 14.000 de euro, puteam sa o revand in Romania cu pana la 17.000 de euro. Deci castigul era relativ mare“, ne-a declarat un dealer auto.
„Din 2006, daca se vor introduce aceste impozite mari, va trebui sa ne profilam pe masini de pana la 2.000 de cmc, chit ca va trebui sa castigam mai putin la vanzarea lor. Astfel, va trebui sa vindem mai multe ca sa recuperam pierderile“, a mentionat acelasi dealer.