Oficialii Petrom au organizat ieri o conferinta de presa in care au incercat sa explice motivele evolutiilor preturilor la combustibili. Presedintele Consiliului de Administratie al Petrom, Wolfgang Ruttenstorfer, spune ca majorarea preturilor se datoreaza in principal cotatiilor internationale a titeiului. “Petrom practica preturi internationale, motiv pentru care intr-o saptamina acestea au fost modificate chiar si de doua ori”, a spus Ruttenstorfer.
“in Romania, 60% din cererea de titei este acoperita din importuri, pina in 2010 acestea urmind sa creasca in medie cu 6% pe an. Petrom importa 20% din necesarul de petrol din tari precum Rusia, Irak. in stabilirea preturilor, Petrom nu poate ignora preturile internationale si nici nu poate vinde titei la preturi sub cele ale pietei, nici macar propriilor sale unitati operationale, fiindca acest lucru ar pune compania sub incidenta concurentei neloiale. Am practica o politica de dumping daca am folosi preturi scazute pentru titeiul intern, deoarece am face concurenta neloiala celorlaltor companii de pe piata, care ar putea astfel sa dea faliment sau sa nu isi achite taxele catre stat”, a explicat Ruttenstorfer. El a uitat insa sa precizeze ca Romania exploateaza anual peste sase milioane de barili de titei. Analistul economic Ilie Serbanescu sustine ca aceasta omisiune vine sa intareasca ideea ca OMV, actionarul majoritar al Petrom, exporta petrolul de calitate extras in Romania pe pietele vest-europene la un pret foarte scazut si importa titei de slaba calitate pe care-l proceseaza apoi mai scump in rafinarile proprii. Acesta pare a fi si motivul pentru care Petrom a ajuns sa monitorizeze foarte strict piata internationala a petrolului, schimbind preturile chiar de doua ori pe saptamina in functie de evolutia pretului barilului de petrol la bursele din strainatate.
Wolfgang Ruttenstorfer a mai sustinut ca evolutia preturilor la combustibil nu are legatura cu interventia presedintelui Traian Basescu. “Preturile au scazut peste tot, in pasi succesivi, si Romania a fost integrata in tendintele internationale. inteleg ca presedintele si Guvernul sint ingrijorati in privinta evolutiei preturilor la carburanti, dar ele sint strict legate de cotatiile internationale”, a afirmat presedintele OMV.

OMV-Petrom da vina si pe fiscalitate

Ruttenstorfer a explicat, de asemenea, ca, in medie, 48% din pretul carburantilor este reprezentat de taxe, 43% sint costuri de productie si 9% costuri de logistica, transport si cheltuieli de distributie, iar factorul de decizie in ceea ce priveste stabilirea preturilor, odata la trei zile, este consiliul director. “Preturile la produsele petroliere, en detail si en gros, sint calculate de doua ori pe saptamina, urmarind indeaproape evolutiile cotatiilor internationale. Daca nu s-ar tine cont de aceste cotatii ar fi probleme cu aprovizionarea. Importurile si exporturile sint foarte importante pentru stabilitatea aprovizionarii. Preturile din Romania sint cu mult mai scazute ca in alte tari din regiune, precum Ungaria sau Bulgaria, iar Petrom are cele mai mici preturi comparative cu cele practicate de celelalte companii de pe piata romaneasca”, a mai spus Ruttenstorfer.
Totodata, potrivit datelor prezentate de responsabilul cu activitatile de marketing al companiei, Tamas Mayer, in Romania preturile nete la benzine si motorine sint sub cele medii practicate pe plan international.

OMV se declara pentru analiza contractului de privatizare

Presedintele OMV a precizat, de asemenea, ca managementul companiei “este deschis” la orice analiza a contractului de privatizare, adaugind ca “privatizarea Petrom s-a realizat foarte profesionist, fiind un proces transparent, vegheat de Banca Mondiala, Fondul Monetar International si alte institutii internationale. Tot ceea ce este in contract este rezultatul unor negocieri foarte profunde. Am oferit un pret foarte bun, cel mai bun din Romania si ne conformam prevederilor contractului in cele mai mici detalii”.