Daca va ganditi sa demarati o afacere si nu v-ati hotarat inca nici in ce domeniu si nici care este suma pe care sunteti dispus sa o investiti, franciza poate reprezenta o solutie pentru pornirea acesteia. Francizele acopera majoritatea domeniilor de interes actual, fie ca veti opta pentru o franciza romaneasca, fie pentru una internationala. Puteti alege orice fel de franciza, de la deschiderea unui cabinet de astrologie si pana la cumpararea unei francize pentru un hotel. Afacerile demarate in acest sistem sunt din ce in ce mai multe si pe piata romaneasca. Specialistii spun ca riscul ca o afacere demarata intr-un astfel de sistem sa dea faliment in primul an este aproape nul, comparativ cu o afacere pornita pe cont propriu. Pe de alta parte, pretul cerut de detinatorul francizei, cat si taxa pentru intrarea pe piata sunt principalul dezavantaj al francizei. Cu toate astea, piata romaneasca este in continua expansiune.
Potrivit directorului Asociatiei Retelelor de Franciza din Romania, Razvan Blid, citat de un post de televiziune, retelele de franciza au atins o cifra de afaceri de un miliard de euro in 2006. Totodata, acestea sunt in crestere cu 12% fata de 2005, cand cifra de afaceri a fost de 890 de milioane de euro. Cifra de afaceri a fost realizata de 285 de marci prezente in Romania, 65% din aceasta cifra fiind generata in Bucuresti.
Pentru 2007, se estimeaza o crestere a cifrei de afaceri, care va depasi 1,5 miliarde de euro. In prezent, in Romania sunt 900 de achizitori de francize, in timp ce Ungaria are peste 400 de modele de franciza, iar Franta are peste 900.000 de francizati.In acest moment, 47 de marci romanesti vand francize, iar sase dintre ele s-au dezvoltat regional si functioneaza peste hotare. Printre ele se numara Romstal, Mobexpert, Jolidon si Leonardo. Razvan Blid a mai spus ca in Romania pretul mediu pentru achizitionarea unei francize, cuprinzand atat taxa de intrare in franciza, cat si investitia ulterioara, este in jurul a 100.000-150.000 de euro. Cele mai ieftine francize sunt oferite de Fornetti, in jur de 7.000 de euro, iar cea mai scumpa e Zara, cu o taxa de intrare de un milion de euro. (A.S)