Cererea de oferta este procedura simplificata prin care autoritatea contractanta solicita oferte de la mai multi operatori economici. Autoritatea contractanta are dreptul, potrivit modificarilor OUG 34/2006, de a aplica procedura de cerere de oferte numai in cazul in care valoarea estimata, fara TVA, a contractului de achizitie publica este mai mica decat echivalentul in lei al urmatoarelor praguri: pentru contractul de furnizare - 75.000 de euro; pentru contractul de servicii - 75.000 de euro; pentru contractul de lucrari - 500.000 de euro.
Procedura este contestata insa de oamenii de afaceri bihoreni si nu numai. Octavian Dan, directorul general al Federatiei Patronilor Bihor, ne-a declarat ca nicio alta tara nu aplica o asemenea procedura, aceasta reprezentand un pericol pentru buna desfasurare a proiectelor de finantare din bani publici. De ce? pentru ca actul normativ stipuleaza ca participantii pot contesta licitatiile si pe castigatorii ei, pot face acest lucru chiar in mod aleatoriu, provocand blocaje in derularea proiectelor. Situatia ar putea deveni similara cu blocajul de acum 4-5 luni, de pe piata lucrarilor publice. "Ar fi bine sa se respecte sistemul celor trei oferte atunci cand banii publici folositi de un agent economic castigator reprezinta cel putin 50% din proiect. Orice intarziere prin contestatii venite de la concurenta este daunatoare si de condamnat. De fapt, vineri vom discuta impreuna cu oamenii politici, reprezentantii autoritatilor si ai mediului de afaceri, la Consiliul Judetean, care sunt implicatiile acestei proceduri in cazul absorbtiei fondurilor strucrtuale", a precizat reprezentantul FPB.
Procedura se desfasoara in trei etape: etapa de preselectie a candidatilor; etapa de dialog cu candidatii admisi in urma preselectiei, pentru identificarea solutiei/solutiilor apte sa raspunda necesitatilor autoritatii contractante si in baza careia/carora candidatii vor elabora si vor depune oferta finala; etapa de evaluare a ofertelor finale depuse. Autoritatea contractanta are dreptul de a decide organizarea unei etape suplimentare de licitatie electronica, caz in care are obligatia de a anunta aceasta decizie in anuntul de participare si in documentatia de atribuire. Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare invitatia de participare cu cel putin 10 zile inainte de data-limita de depunere a ofertelor si de a preciza in invitatia de participare daca documentatia de atribuire urmeaza sa fie obtinuta: in urma unei solicitari a fiecarui operator economic interesat sau prin accesarea directa si nerestrictionata a unui fisier electronic, care va fi disponibil in SEAP.
Contestatiile neintemeiate pot fi sanctionate cu amenzi cuprinse intre 10.000 si 35.000 de lei
Persoana care se considera vatamata are dreptul de a depune contestatie si da a se adresa Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor. In cazul exercitarii abuzive a dreptului de a depune contestatii pe cale administrativ-teritoriala, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor poate sanctiona, la cererea autoritatii contractante si dupa emiterea deciziei privind solutionarea contestatiei, cu o amenda de la 10.000 de lei la 35.000 de lei. Consiliul va solutiona contestatia in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii dosarului achizitiei publice de la autoritatea contractanta, in cazuri temeinic justificate acesta putand fi prelungit cu inca 20 de zile.
Publicarea anuntului de participare se face in SEAP si in Monitorul Oficial al Romaniei. Publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie in toate situatiile in care: autoritatea contractanta se incadreaza in una din categoriile prevazute la art.8, iar valoarea estimata a contractului/acordului-cadru de furnizare sau de servicii care urmeaza sa fie atribuit/incheiat este mai mare decat echivalentul in lei a 125.000 de euro; autoritatea contractanta se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la art. 8, iar valoarea estimata a contractului/acordului-cadru de furnizare sau de servicii care urmeaza sa fie atribuit/incheiat este mai mare decat echivalentul in lei a 420.000 de euro; valoarea estimata a contractului/acordului-cadru de lucrari care urmeaza sa fie atribuit/incheiat este mai mare decat echivalentul in lei a 5.000.000 de euro.
Dialogul competitiv este procedura la care orice operator economic are dreptul de a-si depune candidatura si prin care autoritatea contractanta conduce un dialog cu candidatii admisi, in scopul identificarii uneia sau mai multor solutii apte sa raspunda necesitatilor sale, urmand ca, pe baza solutiei/solutiilor, candidatii selectati sa elaboreze oferta finala. Autoritatea contractanta deruleaza dialogul cu fiecare candidat admis, in parte. In cadrul acestui dialog se discuta optiunile referitoare la aspectele tehnice, montaje financiare, mod de rezolvare a unor probleme legate de cadrul juridic, precum si orice alte elemente ale viitorului contract, astfel incat solutiile identificate sa corespunda necesitatilor obiective ale autoritatii contractante.