Ziarul Financiar informeaza: Boagiu devine Berceanu 2 al autostrazilor: nu mai e gata Cernavoda-Medgidia in 2011
Anca Boagiu, ministrul transporturilor si infrastructurii, incepe sa aiba din ce in ce mai multe trasaturi comune cu predecesorul sau, Radu Berceanu, dar si cu alti ministri anteriori ai transporturilor, Ludovic Orban sau Gheorghe Dobre, care desi au avut pe mana cate 2 miliarde de euro anual, doar au vorbit ca vor face autostrazi si nu le-au facut.
De la numirea in functie in septembrie 2010 si pana acum, Anca Boagiu a promis de mai multe ori, si chiar si in urma cu o saptamana, ca Autostrada Soarelui va fi gata pana la sfarsitul anului.
Cu toate acestea, miercuri-seara a anuntat la Stirile ProTv ca ar putea rezilia contractul pentru tronsonul Cernavoda-Medgidia, incheiat cu compania franceza Colas, iar anul acesta se va ajunge la mare pe autostrada, dar pe "rute ocolitoare" intre Cernavoda si Medgidia.
"Nu mai acceptam intarzieri. Daca o firma a castigat un contract, trebuie sa respecte termenul. Iar cei care intarzie sa plateasca despagubiri statului roman. Anul viitor in decembrie vor putea merge si eu acasa pe autostrada", spunea foarte ferma Anca Boagiu pe 10 noiembrie 2010. Si nu numai atunci, ci si in ianuarie si februarie 2011: "In ceea ce priveste autostrada Cernavoda - Constanta au existat mari probleme la exproprieri, insa la sfarsitul lunii martie toate terenurile vor fi in regula, astfel ca nu vor mai exista motive pentru ca lucrarile sa intarzie. Aceasta autostrada poate fi data in exploatare in 2011, se va putea circula pe ea insa doar pe o banda pe fiecare sens de mers", spunea tot Anca Boagiu pe 14 februarie 2011.
Nimeni nu a solicitat un termen mai rapid de construire a acestei autostrazi mult-asteptate in Romania, ci dimpotriva, noul ministru a dat un termen amanat cu sase luni fata de "promisiunile", desarte si ele, ale fostului ministru al transporturilor Radu Berceanu. Termenul a fost insa fixat de ministrul Anca Boagiu: decembrie 2011. Ce s-a intamplat intre timp si cum a ajuns actualul ministru sa promita din septembrie pana in februarie ca tronsonul Cernavoda - Constanta va fi gata, iar miercuri-seara si-a dat seama ca nu mai poate fi gata in 2011? Nu se stie. Ministrul transporturilor nu a putut fi contactata ieri pentru a raspunde intrebarilor ZF cu privire la ce s-a intamplat intre timp si de ce a realizat abia acum ca autostrada nu se poate face pana in decembrie 2011, asa cum a promis in noiembrie 2010.
Aceasta este de fapt trasatura tuturor ministrilor transporturilor de pana acum: vin, anunta ca ei vor face si se vor deosebi de ceilalti, chiar daca provin din acelasi partid, iar in momentul in care se apropie termenul asumat anunta din varii motive ca drumurile promise nu vor fi gata.
Mii de kilometri de autostrada au fost promisi si nefacuti, dar, culmea, banii au fost cheltuiti: intre 2005 si 2010 Ministerul Transporturilor a cheltuit cate 2 miliarde de euro pe an, in total 12 miliarde de euro. Cu cele 12 miliarde de euro nu s-au facut decat 50 km de autostrada.
Cel mai mare esec a fost de altfel al lui Berceanu, care a semnat cu surle si trambite in ianuarie 2010 contractul cu firmele Vinci si Aktor pentru constructia autostrazii Comarnic - Brasov, pentru ca acestea sa se retraga inexplicabil doua luni mai tarziu, fara sa plateasca statului niciun leu despagubire, Ministerul Transporturilor fiind consiliat juridic in acel contract de firma de avocatura Tuca, Zbarcea si Asociatii.
Boagiu chiar a spus la preluarea mandatului in septembrie anul trecut ca a gasit un dezastru in minister, invinovatindu-l in mod direct pe Radu Berceanu pentru administrarea defectuoasa a bugetului Transporturilor, dar fara sa aduca pana acum in fata justitiei pe nimeni.
In ultimii 10 ani, MTI a avut la dispozitie peste 23 de miliarde de euro, daca luam in considerare si bugetul aprobat pe 2011. Unde s-au dus acesti bani insa?
Romania nu a finalizat in ultimul deceniu decat circa 200 de kilometri de autostrazi, iar in prezent are un total de 314 si alte promisiuni ca in 2011 va mai avea inca 83.
Nici la capitolul cai ferate Romania nu sta mai bine.
Un exemplu este calea ferata Bucuresti - Constanta, in care s-a investit aproape 1 miliard de euro si care ar urma sa fie gata in iulie, conform declaratiilor Ancai Boagiu. Cu ultimele noutati, este probabil sa nu fie gata nici calea ferata.
Dar chiar si daca va fi: in momentul in care aceasta noua cale ferata va fi terminata, adica modernizarea sa se va incheia, drumul la mare va dura doua ore si jumatate, cu 10-20 de minute in plus fata de timpul parcurs inainte ca acest tronson sa intre in reparatii.