Malurile canalelor navigabile aflate in administrarea CN Administratia Canalelor Navigabile SA Constanta vor putea fi subconcesionate sau inchiriate investitorilor interesati inca din cursul acestui an, a declarat ieri Ovidiu Cupsa, directorul general al CN ACN, in cadrul unei conferinte de presa sustinuta la sediul Companiei. Acest teren care pana in prezent nu a fost utilizat in nici un fel va putea fi subconcesionat pentru o perioada de 49 de ani, cu posibilitati de prelungire cu inca 24,5 ani (jumatatea perioadei de subconcesionare), aspect care va permite investitorilor sa realizeze pe aceste suprafete proiecte de anvergura, cum ar fi marine, antrepozite, unitati industriale si chiar rezidentiale, a adaugat seful Administratiei Canalelor Navigabile.

In cursul lunii aprilie a.c. a fost semnat noul contract de concesiune intre Ministerul Transporturilor si CN ACN, avand ca obiect chiar malurile canalelor navigabile romanesti. Durata concesiunii este de 49 de ani de la data semnarii contractului intre Ministerul Transporturilor si CN ACN. "Cadrul legislativ precedent a fost o frana in dezvoltarea zonelor de pe malul canalelor navigabile", a afirmat Cupsa. Din fericire, aceste suprafete de teren de pe malul canalelor navigabile ce insumeaza nu mai putin de 3.500 de hectare si care pana la ora actuala nu puteau fi folosite in nici un fel, nici macar pentru culturile agricole vor putea fi inchiriate si mai ales subconcesionate investitorilor intreresati. Prin aceasta politica de subconcesionare si inchiriere a terenurilor mentionate, canalele navigabile romanesti vor arata peste 15-20 de ani ca si cele din vestul Europei unde s-au dezvoltat numeroase obiective economice si nu numai. Cele mai importante investitii care se pot face se refera la suprafetele din zona porturilor situate pe canalele navigabile, unde este mult mai usor de construit o dana decat intr-un port maritim, a aratat Ovidiu Cupsa, care a mai adaugat ca transferul marfurilor pe si de pe barje, pe alte mijloace de transport este facilitata de constructia canalelor romanesti care sunt si cele mai adanci din lume.

Sistemul RORIS va fi implementat de CN ACN in asociere cu ANR

Astfel, in functie de PUG-urile primariilor din localitatile de pe marginea canalelor navigabile, aceste suprafete pot fi subconcesionate pentru a se realiza diferite investitii cum ar fi atrepozite, unitati industriale, marine, unitati rezidentiale sau chiar centrale eoliene in zonele in care malurile canalului sunt mai inalte. In privinta posibilitatii de constructie a unor unitati rezidentiale (locuinte) pe malul canalelor, Cupsa a specificat ca ea exista acolo unde PUG-ul localitatilor din zona o permite. Dintre localitatile unde exista o crere crescuta de astfel de terenuri pentru subconcesionare, seful ACN a mentionat Agigea, Ovidiu si Navodari. Pretul acestor subconcesiuni sau inchirieri va fi diferit, in functie de zona unde se afla terenul respectiv, iar CN ACN va colecta din aceste subconcesiuni sau inchirieri cel putin cateva milioane de euro in fiecare an. Cat despre implementarea sistemului RORIS privind imbunatatirea monitorizarii traficului pe canalele navigabile si a sporirii sigurantei navigatiei pe aceste artere navigabile, Cupsa a precizat ca aceasta operatiune va fi pusa in practica in asociere cu Autoritatea Navala Romana care este interesata de implementarea acestui sistem si pe sectorul romanesc al Dunarii (upgradarea sistemului VTMIS de monitorizare prin satelit a traficului fluvial). In acest sens, contributia ANR va fi de 13 milioane de euro, iar a CN ACN de 3 milioane de euro, sistemul ultramodern amintit urmand a fi livrat si montat de castigatorul unei licitatii ce va fi organizata in acest sens de catre ANR in asociere cu CN ACN, a adaugat Cupsa.