In perioada 4-6 iunie a.c., la Constanta se va desfasura cea de a IV-a editie a Summit-ului Dunarii, eveniment international care va reuni cel putin 300 de reprezentanti ai autoritatilor si ai mediului de afaceri, printre care si numerosi ministri ai transporturilor din cateva state traversate de Dunare, printre care Ludovic Orban si omologii acestuia sau delegatii lor din Serbia, Olanda, Croatia, Ungaria si Austria, a aratat ieri Constantin Matei, directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime SA, organizatoarea manifestarii.

Ca si prima editie din anul 2002, aceasta a patra editie a The Danube Summit va fi organizata tot la Constanta, un port de o importanta deosebita pe traseul multistatal al batranului fluviu european. Pe langa ministrii transporturilor din mai multe state riverane Dunarii, de la eveniment nu vor lipsi reprezentantii armatorilor si ai operatorilor portuari din porturile dunarene si nu numai, fabricantii de echipamente pentru navigatia fluviala si, nu in ultimul rand, oficiali din partea Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, precum si ai unor institutii bancare private, a precizat seful Administratiei Portuare. Pana la aceasta data au confirmat deja participarea la marele eveniment continental ce va pune in evidenta si importanta Portului Constanta peste 130 de reprezentanti ai firmelor de transport fluvial din mai multe tari europene. "Summit-ul are rolul de a promova transportul pe ape interioare, in mod special pe Dunare, care este cel mai economic si mai ecologic dintre toate tipurile de transporturi de marfuri", a afirmat Constantin Matei. Tematica dezbaterilor de la Summit-ul Dunarii cuprinde noutati din domeniul transportului fluvial, investitii efectuate in infrastructura fluviala, noile piete de pe Dunare pentru transportul fluvial containerizat si in vrac, a mentionat directorul general al CN APMC.

Transportul fluvial este cel mai economic si mai ecologic

De asemenea, cu aceeasi ocazie va fi prezentat in premiera Programul Platina care reprezinta o platforma web, cu rol de baza de date, culese din fiecare port situat pe traseul batranului fluviu ce strabate continentul european de la nord-vest catre sud-est. In acest context, autoritatile sarbe sunt direct interesate de facilitatile oferite de Portul Constanta, avand in vedere ca aceasta tara balcanica nu mai detine, dupa destramarea Iugoslaviei, deschidere la mare. De altfel, doar doua dintre porturile dunarene ale Serbiei mai sunt de stat, restul fiind deja privatizate, a adaugat Matei. Tinand cont de faptul ca in viitor reglementarile europene nu vor mai permite efectuarea transportului rutier de marfuri pe o distanta mai mare de 300-400 km, din cauza gradului ridicat de poluare pe care il presupune acest tip de transport, transportul fluvial si cel feroviar vor avea un rol determinant in comertul intern al continentului european. De aceea, s-a initiat deja o linie directa feroviara Constanta-Rotterdam care sa suplineasca traficul pe ape interioare intre aceste doua porturi strategice ale Europei, in situatiile in care vor exista impedimente temporare de navigatie. De altfel, majoritatea transportatorilor (expeditorilor) au in rezerva si o varianta de transport feroviara pentru marfurile (containerele lor) in situatia in care navigatia fluviala este intrerupta de scaderea masiva a cotelor Dunarii sau din alte motive. In privinta transportului fluvial de containere, Matei a specificat ca normele europene vor impune ca acest tip de transport sa se faca numai cu nave specializate si nu cu orice fel de barje. In alta odine de idei, seful Administratiei Portuare a mai spus ca in aproximativ o luna va fi inaugurat Terminalul de Barje din Portul Constanta, iar anul acesta se vor efectua lucrari si pe Dunarea de Jos pentru a se elimina acele praguri de pe senalul navigabil ce limitau circulatia navelor in anumite perioade secetoase.