Avem cel mai mic parc de autovehicule, dar suntem fruntasi la daune.
Asiguratorii romani parcurg o etapa dificila. Asa cum va mai informam, la Conferinta Nationala a Asigurarilor Auto, eveniment organizat de  Media XPRIMM, companiile de asigurari si-au exprimat ingrijorarea fata de ritmul de crestere a daunelor pe acest segment, fapt care conduce la inregistrarea de pierderi in sistem. "Frecventa daunelor este de 60 la suta, ceea ce este enorm. Actuala conjunctura prezinta risc pe segmentul auto", declara atunci Cristian Constantinescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurari din Romania. De altfel, in primele noua luni ale anului 2006, daunele, doar pe sistemul CASCO, s-au ridicat la peste 178 de milioane de euro, o dublare comparativ cu perioada similara din anul 2005.Analizand datele existente, se poate observa ca aceasta piata este una atipica, chiar contradictorie, fapt ce reclama schimbari in sistem. Solutia cresterii tarifelor RCA apare ca fiind doar una de moment, fara o finalitate in viitor. Produsele oferite de asiguratori ar trebui sa depaseasca etapa de promotie. Un semnal de alarma il constituie faptul ca 90 la suta dintre asiguratori au evidentiat pierderi din activitatea de subscriere. "Aceasta piata are nevoie de imbunatatiri. Asigurarile auto sunt in continuare produsele pentru care societatile de asigurari se lupta. Din pacate, nu se incearca acapararea de cote de piata pe segmente neexploatate", a afirmat Angela Toncescu, presedinta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.Romania, un caz specialValoarea daunelor pe segmentul auto prezinta o tendinta de crestere accelerata. Daca in 2006, nivelul mediu al acestora era de 350 de euro, pentru acest an, el este estimat la 500 de euro. Statistic, s-ar putea spune ca stam bine. Daca ne comparam, folosind datele SwissRe si rapoartele CSA, observam ca in Polonia ele sunt la 900 de euro, in Ungaria la 1.190, in Austria 2.050, in Franta  2.800 si in Germania si Italia nivelul este de 3.200 de euro.O statistica inselatoare daca ea nu este corelata. Intr-adevar, sumele medii platite ca daune sunt aparent mici, dar sa nu neglijam faptul ca si primele de asigurare sunt la cel mai scazut nivel din Europa. La noi, primele medii platite sunt de 75 de euro fata de 110 in Ungaria, 328 in Austria sau 428 de euro in Italia. Si ar mai fi ceva de spus aici, si anume frecventa aparitiei daunei. In acest caz, ocupam podiumul european, fiind pe locul 3 cu o rata de 9 procente in comparatie cu Italia - 8 la suta, Germania - 7,5% sau Polonia - 6 la suta. Dintr-o data, perceptia se schimba. Mai ales cand ne raportam la dimensiunea parcului auto. Avem o rata mare a frecventei daunalitatii, dar, in acelasi timp, avem cel mai mic parc auto din zona, cu exceptia Ungariei (3,3 milioane de masini). In Romania exista  3,7 milioane de autovehicule, existand un mare decalaj fata de Austria (5,8 milioane), Polonia (15 milioane), Spania (26,7 milioane), Franta (35,8 milioane), Italia (49 de milioane) si Germania (52,5 milioane). Dupa cum se observa, exista putini platitori de asigurari si mai exista cele mai mici prime, dar si printre cele mai inalte rate de daunalitate. Si nu este totul.S-ar putea spune ca raportarea la marimea parcului auto este irelevanta datorita dimensiunilor teritoriale si demografice.Un punct de vedere corect doar daca el s-ar corela cu alt indicator important, si anume densitatea de autovehicule la 1.000 de locuitori.Realitatea este dezarmanta. In Romania sunt doar 200 de autovehicule la o mie de locuitori, in timp ce in Italia sunt 867, in Luxemburg 800, in Austria 700, Malta 690, in Germania 650, la fel in Franta.Toate aceste date, coroborate cu cele din sistem (concurenta, nivel al tarifelor de service, fapt ce conduce la o necorelare intre valoarea autovehiculelor si costurile de reparatie), explica destul de clar de ce companiile de asigurari inregistreaza pierderi pe palierul auto.Cum poate fi explicata, insa, mentinerea unei frecvente inalte a daunei, printre primele trei din Europa? In acest caz, starea precara a infrastructurii are o pondere majora.Ion Moise, seful Serviciului Daune Auto din cadrul Companiei Generali, a dat un exemplu sugestiv. Domnia sa a subliniat ca, potrivit unei statistici DEKRA, in Germania, 95 la suta din accidente s-au produs in afara retelei de autostrazi. Cum Romania nu are un astfel de sistem - cei aproximativ 277 de kilometri nu spun nimic - atunci frecventa accidentelor nu mai este surprinzatoare, cum surprinzatoare nu este nici situatia pietei asigurarilor auto din Romania. Solutii. Potrivit lui Ion Moise, in prima instanta acestea ar fi: Costurile de reparatie sa nu fie in legatura directa cu valoarea autovehiculelor; la tarifarea in asigurarile Casco sa se tina cont de marca si de tipul de autovehiculul; introducerea unor sisteme independente de calculatie a costurilor (AUDATEX, EUROTAX) pe baza informatiilor oferite de producatori.