Companiile de retail ar putea deschide, anul viitor, 150-170 de magazine pe piata romaneasca, fata de cele peste 115 unitati comerciale finalizate in 2007, valoarea totala a investitiilor situandu-se intre 750 si 900 de milioane de euro.
Suma totala a investitiilor in retail este calculata in functie de informatiile furnizate de retaileri, precum si pe baza investitiei medii in magazinele deschise de companii pana in prezent.
Analiza cuprinde datele furnizate de retelele de hipermarketuri Carrefour, Real, Auchan, Cora, Kaufland, Pic, operatorii de supermarketuri Billa, Spar, Mega Image, La Fourmi, G'market, Interex, Artima, magazinele cu profil de discount Penny Market, Plus Discount, Profi, miniMax si operatorii cash&carry Metro si Selgros.
In functie de formatul magazinelor, anul viitor vor fi deschise circa 30-35 de hipermarketuri, intre 40 si 45 de supermarketuri, intre 75 si 90 de magazine de discount, precum si doua unitati cash&carry.
Numarul total de magazine apartinand comertului modern a crescut in acest an cu 97 de unitati, pana la un total de 369 de unitati comerciale, cu 36% mai multe decat in 2006, potrivit datelor firmei de cercetare MEMRB, care iau in calcul proiectele finalizate pana la 20 decembrie si nu monitorizeaza reteaua locala Pic.
"Cu siguranta, 2007 a fost anul discounterilor. Numarul lor a crescut cu peste 60% (69 de deschideri), in medie cu aproape sase deschideri pe luna. Este insa normal, daca tinem cont de politica de expansiune in medii mai putin vizate de celelalte tipuri de magazine, precum orasele mai mici", conform unei analize a MEMRB. Numarul hipermarketurilor a crescut, de asemenea, cu 55%, cele mai multe deschideri avand loc spre sfarsitul anului 2007.
"S-au deschis in total 12 magazine de acest tip, realizand doar 60% din ceea ce s-a anuntat la inceputul anului", conform firmei de cercetare.
Marii jucatori - hipermarketurile
Hipermarketurile continua sa fie segmentul cu cea mai mare dezvoltare pe piata romaneasca in functie de investitii, pentru anul viitor fiind anuntate 30-35 de noi unitati pentru care vor fi alocate 510-600 de milioane de euro. De altfel, hipermarketurile reprezinta formatul cu cea mai mare crestere din ultima perioada, ponderea lui crescand in cadrul formelor de comert - modern si traditional - de la 6 la 13% in primul semestru al acestui an, potrivit firmei de cercetare GfK.
Carrefour, cel mai important lant de hipermarketuri in functie de vanzari, a anuntat pentru 2008 sase noi magazine, la Oradea, Arad, Pitesti, Suceava, Iasi si la Bucuresti, in cadrul centrului comercial Vitantis. Magazinul din Bucuresti, cu o suprafata mai mica decat formatul-standard al retailerului, va necesita investitii de 12 milioane de euro, celelalte cinci unitati urmand sa coste circa 20 de milioane de euro fiecare. In 2007, compania a deschis patru hipermarketuri.
Real Hypermarket, parte a grupului german Metro, a deschis pana in prezent 14 hipermarketuri, dintre care sase magazine au fost deschise in cursul acestui an. Retailerul intentioneaza sa deschida anul viitor inca sapte unitati comerciale, pentru a ajunge la un total de 21 de hipermarketuri. Investitia medie intr-un hipermarket Real este de aproximativ 18-23 de milioane de euro, astfel incat compania ar putea aloca in 2008 pentru extindere intre 125 si 160 de milioane de euro.
Un alt lant important de hipermarketuri, Auchan, va inaugura, anul viitor, cel putin trei magazine, la Suceava, Constanta si Timisoara, investitia intr-o unitate fiind de 40 de milioane de euro. Compania a intrat pe piata romaneasca abia in urma cu un an si detine patru hipermarketuri, la Bucuresti, Pitesti, Targu-Mures si Cluj, si un supermarket la Timisoara, care va fi inlocuit anul viitor cu un hipermarket.
Desi nu a deschis niciun magazin in acest an, Romania Hypermarché, operatorul retelei Cora, a planificat, pentru anul viitor, un al treilea hipermarket la Bucuresti, in cartierul Berceni. Potrivit unor informatii din piata, retailerul ar putea deschide si un al doilea magazin, la Constanta. Compania, parte a grupului franco-belgian Louis Delhaize, detine trei hipermarketuri, dintre care doua in Bucuresti si unul la Cluj-Napoca.
Operatorul de hipermarketuri cu profil de discount Kaufland, parte a grupului german Lidl&Schwarz, a deschis pana in prezent 31 de hipermarketuri in Romania, urmand ca, in 2008, sa deschida 10-15 noi unitati. Investitia medie intr-un centru comercial Kaufland este de 7-8 milioane de euro.
Pic, singurul operator autohton de hipermarketuri, are in plan trei magazine, printre orasele posibile in care vor fi amplasate numarandu-se Ploiestiul si Bucurestiul. Compania din Pitesti, controlata de fratii Ilie si Cornel Penescu, a deschis in toamna acestui an doua hipermarketuri, la Braila si Oradea, pentru care a investit 53 de milioane de euro.
Avant si la magazinele de discount
Al doilea segment important de retail din punctul de vedere al cresterii vanzarilor este cel de discount. Potrivit datelor GfK, ponderea magazinelor de discount a urcat in primul semestru de la 4 la 5%.
Pentru 2008, companiile de profil au programat 65-75 de noi magazine si investitii de 90-120 de milioane de euro.
Retelele cu cel mai mare numar de magazine de pe piata romaneasca, Plus, controlate de grupul german Tenglemann, si Penny Market, apartinand retailerului Rewe, vor avea, la sfarsitul acestui an, cate 50 de magazine fiecare.
In 2008, Plus ar putea deschide alte 30 de magazine, investitia medie intr-o unitate fiind de 1,5 milioane de euro, insa, potrivit unor informatii din presa internationala neconfirmate de companie, Tenglemann negociaza vanzarea magazinelor din Romania catre reteaua Carrefour.
La randul sau, Rewe Romania isi propune sa deschida circa 20-25 de magazine Penny Market, care presupun o investitie de 1,5 milioane de euro pe unitate, si una sau doua unitati Penny Market XXL, unde costurile se ridica la 2,5 milioane de euro.
Reteaua de magazine de discount Profi, controlata de Louis Delhaize, a ajuns in acest an la 44 de unitati, prin deschiderea de noi magazine si achizitia retelei Albinuta din Bucuresti de la retailerul lituanian Maxima LT. Firma si-a propus pentru 2008 alte zece unitati, valoarea investitiei variind intre 800.000 si 1,2 milioane de euro pentru fiecare.
MiniMax Discount s-a extins in acest an cu opt unitati, ajungand la un total de 12 magazine. Pentru anul viitor, retailerul isi propune alte 15-20 de magazine, in conditiile in care fiecare unitate costa circa un milion de euro.
In afara de planurile de investitii ale companiilor deja prezente in Romania, piata de retail ar putea inregistra anul viitor si noi intrari. Astfel, grupul german Lidl&Schwarz a decis sa reia planurile de dezvoltare a retelei de discount Lidl in Romania si are in vedere investitii de circa 150 de milioane de euro pana in 2011, in peste 100 de magazine.
Noile intrari pe segmentul supermarket
Dar nu numai retelele de hipermarketuri si cele de discount au planuri mari pentru 2008, ci si operatorii de supermarketuri, care au anun- tat investitii totale de 75-85 de milioane de euro in peste 40 de magazine.
Compania Billa, controlata de Rewe, intentioneaza sa deschida cel putin zece magazine, inclusiv in spatii comerciale de mici dimensiuni. Billa detine in prezent 28 de supermarketuri.
La randul sau, Spar, care detine franciza retailerului olandez cu acelasi nume, ar putea deschide, anul viitor, 10-11 supermarketuri, investitia medie fiind de 1-2 milioane de euro pe unitate. Compania intentioneaza sa ajunga la o retea de 25 de magazine la sfarsitul lui 2008.
Reteaua de supermarketuri Interex, detinuta de grupul francez ITM Entreprises, vrea sa finalizeze sase proiecte, primul urmand sa fie inaugurat in luna februarie, la Braila. Compania a ajuns la o retea de zece unitati, dupa ce a deschis in 2007 doua magazine.
Stabilitate in cash&carry
Spre deosebire de celelalte segmente de magazine, cel de cash &carry pare sa se fi stabilizat, nefiind anuntate multe proiecte noi. Metro Cash&Carry, cel mai important retailer in functie de vanzari, nu a anuntat nicio deschidere in Romania pentru 2008, in prezent reteaua cuprinzand 23 de magazine, dintre care ultimul deschis in Baneasa, in urma cu doi ani.
Al doilea operator de cash&carry din Romania, Selgros, controlat de germanii de la Rewe, are in vedere minimum doua magazine in 2008, primul urmand sa fie inaugurat la Braila, in luna februarie. Investitia medie intr-un magazin Selgros se ridica la 15 milioane de euro.