MEDIAFAX: Podul Calafat-Vidin se va numi "New Europe". Ponta: A durat foarte mult, sunt al saselea prim-ministru pana la inaugurare.

Evenimentul de inaugurare a podului Calafat-Vidin a inceput vineri, la ora 16:00. Podul va fi exploatat de o societate mixta romano-bulgara. Conform estimarilor, peste 100.000 de vehicule ar urma sa traverseze anual podul. Guvernul a stabilit taxele pentru trecerea peste noul pod.
Noul pod peste Dunare dintre Romania si Bulgaria, de la Calafat-Vidin, va fi denumit "Noua Europa" ("New Europe"), a anuntat premierul Victor Ponta, precizand ca a convenit acest lucru intr-o discutie avuta cu presedintele bulgar, la ultimul Consiliu European.
"Am discutat la ultimul Consiliu European cu presedintele Bulgariei si impreuna ne-am gandit, am si propus si asa va ramane", a spus Ponta.
Evenimentul de inaugurare a podului Calafat-Vidin a inceput vineri, la ora 16:00. Podul va fi exploatat de o societate mixta romano-bulgara. Conform estimarilor, peste 100.000 de vehicule ar urma sa traverseze anual podul. Guvernul a stabilit taxele pentru trecerea peste noul pod.
Premierii roman si bulgar, Victor Ponta si Plamen Oresarski, au salutat inaugurarea noului pod peste Dunare, de la Calafat-Vidin, dar au mentionat ca finalizarea proiectului a durat foarte mult, Ponta aratand ca ambele parti trebuie sa invete astfel sa lucreze mai eficient la marile proiecte.
"A durat foarte mult pentru a fi construit, eu sunt al saselea prim-ministru roman, de la Isarescu pana la inaugurare. Lectia importanta este sa invatam impreuna sa lucram mai eficient la marile proiecte necesare ambelor tari", a spus Ponta.
El a adaugat ca spera ca foarte curand sa nu mai existe puncte de frontiera intre Romania si Bulgaria, prin aderarea ambelor tari la Spatiul Schengen.
La randul sau, premierul bulgar, Plamen Oresarski, a afirmat ca ii pare rau ca "povestea" acestui pod a fost atat de lunga si a precizat ca, atunci cand saa decis inceprea constructiei, el a fost implicat in asigurarea finantarii proiectului.
El a aratat ca astfel de proiecte reprezinta simbolul unor bune relatii intre state si oameni si pot impulsiona dezvoltarea economica a Bulgariei si Romaniei.
La ceremonia de inaugurare a mai fost prezent, printre altii, si comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn, proiectul fiind finantat din fonduri ISPA.
La ceremonie a asistat si guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, confirmand astfel informatiile transmise anterior de MEDIAFAX.
Surse guvernamentale au declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX, ca premierul Victor Ponta l-a invitat pe Isarescu sa participe la inaugurarea noului pod peste Dunare, de la Calafat-Vidin, in conditiile in care acordul Romaniei cu Bulgaria pentru construirea podului a fost semnat in martie 2000, cand Guvernul era condus de Mugur Isarescu.
Romania si Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin in martie 2000, insa initierea proiectului a intarziat din cauza fondurilor insuficiente.
Podul de doi kilometri peste Dunare este parte a coridorului paneuropean de transport care leaga orasul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Podul va avea doua benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti. Proiectul a beneficiat de imprumuturi si finantari gratuite de la Uniunea Europeana, Banca Europeana pentru Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutia Germana de Credit pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Taxele pentru trecerea podului
Soferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri si de masini transport marfa cu greutate mai mica de 3,5 tone vor plati o taxa de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru masinile cu mai mult de 9 locuri si maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).
Aceeasi taxa de 54 lei va fi achitata si pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 3,5-7,5 tone, conform unei hotarari de guvern.
Pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 7,5-12 tone, taxa va urca la 81 lei (18 euro).
O taxa de 113 lei (25 euro) vor plati soferii de masini cu mai mult de 23 locuri pe scaune si autovehiculele de transport marfa cu o greutate mai mare sau egale cu 12 tone si cu maximum 3 axe, in timp ce pentru masinile de transport marfa cu o greutate mai mare sau egala cu 12 tone, dar cu 4 axe va fi platita o taxa de 167 lei (37 euro).