Producatorii care vor sa fie competitivi pe piata europeana trebuie sa constientizeze ca nu este suficient sa produca si sa obtina profit, ci trebuie sa fie si responsabili.Experienta tarilor care au aderat la Uniunea Europeana înaintea României a scos la iveala faptul ca pentru a face fata competitiei trebuie sa fie respectate anumite standarde de calitate. Pentru a veni în întâmpinarea producatorilor, dar si a consumatorilor, Camera de Comert si Industrie 'Oltenia' a organizat ieri seminarul „Protectia consumatorului, între securitatea produselor si raspunderea producatorilor“. Obiectivul acestui seminar a fost acela de a prezenta firmelor doljene cadrul juridic si institutional al securitatii alimentare în România si Uniunea Europeana privind producerea, etichetarea, comercializarea si consumul produselor. Cu acest prilej au fost prezentate institutiile din România si Uniunea Europeana abilitate în domeniul protectiei consumatorului, precum si legislatia UE cu privire la protectia consumatorilor. „Reprezentantii firmelor trebuie informati care sunt obligatiile producatorilor si furnizorilor de servicii, dar trebuie sa aratam si care sunt drepturile consumatorilor“, a explicat Tereza Vladu-Suvaina, director în cadrul Camerei de Comert si Industrie „Oltenia“ si coordonatorul proiectului. Pe de alta parte, potrivit acesteia, proiectul si-a propus sa educe reprezentantii firmelor si studentii din anii terminali, în calitate de viitori oameni de afaceri, ca nu este suficient sa produca si sa obtina profit, ci trebuie sa aiba în vedere si conditiile de calitate în care produc si promoveaza produsul. Consumatorii sunt protejati prin 271 de legi si ordonante În prezent, chiar daca regimul de raspundere a consumatorului si a producatorului este mai lent, protectia consumatorului din Europa este conceputa la fel ca în SUA, iar România urmeaza aceeasi directie. „În anul 1982, legislatia în domeniu din România era 100% tradusa astfel încât produsele românesti sa poata fi asimilate la export“, a declarat Adrian Rosca, conferentiar universitar doctor în cadrul Facultatii de Agronomie. Potrivit acestuia, în prezent avem 271 de legi si ordonante referitoare la protectia consumatorului si apar în permanenta hotarâri si ordonante noi ce modifica si remodifica anumite standarde de calitate. Auditorii UE va pot închide firmeleÎn ciuda faptului ca exista o legislatie stufoasa, unele firme aleg sa n-o respecte în totalitate. „Ca membri ai UE, firmele au obligatia de a permite auditorilor din UE sa vina în control. Acestia trebuie ca în maximum 24 de ore sa trimita la Bruxelles ce au constatat“, a declarat Adrian Rosca. Potrivit acestuia, daca firma a fost gasita în neregula poate fi sanctionata fie prin sistarea, fie prin închiderea activitatii. „În cazul în care statul nu va lua masuri ca sanctiunile sa fie puse în practica, sumele de bani ce vin de la UE fie sunt diminuate, fie îngheata“, a explicat Adrian Rosca. Acesta a subliniat faptul ca acesti auditori sunt, în general, exigenti, ei provenind din tarile care au aderat recent la UE. Din 2013, doar produse alimentare procesate nontermicPotrivit lui Adrian Rosca, în acest moment, la nivel european, se urmareste reducerea continutului de arome si aditivi alimentari din produse. „Pâna în 2010, producatorii va trebui sa reduca pâna la 20% aditivii si aromele artificiale folosite. Pâna în 2013, la nivel european, trebuie înlocuite procedeele de procesare termica prin cele nontermice, care mentin continutul de vitamine din produsele alimentare“, a explicat Rosca. În urmatoarea perioada, producatorii autohtoni trebuie sa aiba în vedere o serie de investitii în acest sens.Sfaturi pentru consumatoriLa seminarul de ieri, organizat în cadrul proiectului comunitar „Informarea Europeana - un pas important spre integrarea economico-sociala a judetului Dolj“, finantat de Uniunea Europeana prin Fondul Europa 2006 - Programul de microproiecte, si consumatorii au primit o serie de sfaturi utile. Pe lânga faptul ca trebuie sa fie foarte bine informati cu privire la legislatia din domeniu, care uneori poate fi permisiva (vânzarea la distanta), trebuie sa citeasca foarte bine conditiile în care cumpara produsele respective. „În cazul produselor congelate, e mai bine sa nu va orientati catre produsele ambalate în pungi umflate, ci în cele vidate“, a spus Adrian Rosca. Acesta a explicat acest lucru prin faptul ca legumele sunt congelate cu ajutorul azotului, iar în cazul celor ambalate în pungi vidate azotul este eliminat.Atentie la produsul cumparat!La nivel national, peste 50% din produsele de pe piata nu au imprimat numele societatii producatoare. „Din categoria televizoarelor la preturi mici, majoritatea care se strica nu sunt înlocuite, dealerii preferând sa dea banii înapoi“, a declarat Rosca. Potrivit acestuia, de la începutul anului, în Dolj au fost peste 200 de astfel de cazuri.