Noile norme ale Bancii Nationale a Romaniei (BNR) au intrat ieri, 10 septembrie, in vigoare. Acestea prevad un nou regulament privind limitarea riscului la creditele acordate populatiei.
Noile conditii sunt mult mai dure. BNR a renuntat la testul de stres pe care-l prevedea initial proiectul, insa gradul de indatorare la creditele acordate populatiei se va face pe baza unor venituri cu cel mult 20% peste cele declarate la Fisc, in anul anterior, si nu in functie de adeverinta de salariu.
Vestea proasta este ca BNR a mai stabilit ca, pentru bancile unde nu exista norme proprii de creditare, gradul de indatorare sa fie diminuat de la 40 la 35% dintre veniturile clientilor, in conditiile in care acum majoritatea bancilor permit un grad maxim de indatorare de 70% dintre veniturile nete ale solicitantului. Asta inseamna ca multi clienti vor putea imprumuta o suma de bani mai mica decat cea pe care puteau sa o ia de la banci pana acum. Mai mult, acest grad de indatorare nu se va putea modifica pe parcursul creditului, ci va ramane pana la scadenta acelasi, chiar daca veniturile celui imprumutat cresc mult. Cu alte cuvinte, daca o persoana are la acordarea imprumutului o rata lunara de 400 de lei, iar veniturile ii permiteau un grad de indatorare de cel mult 500 de lei, banca va fi obligata sa aiba grija ca suma lunara de plata sa nu fie majorata cu mai mult de 100 de lei.
Oficiul National al Registrului Comertului lanseaza, pe baza acestor norme, o dezbatere publica: in ce mod afecteaza noile norme Registrul Comertului. ONRC lanseaza normele metodologice referitoare la modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor. Reprezentantii ONRC spun ca noile norme sunt absolut necesare date fiind modificarile legislative din ultimii 10 ani. Vechile norme au fost adoptate in 1998. Mai mult decat atat, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, normele trebuie armonizate cu cele comunitare. Proiectul a fost elaborat de ONRC pentru a veni in ajutorul persoanelor care au obligatia de inregistrare si are, totodata, scopul sa asigure o practica unitara privind modul de tinere a registrelor si de efectuare a inregistrarilor la nivelul oficiilor Registrului Comertului.