Societatea se afla în negocieri avansate cu elvetienii de la PILATUS pentru asamblarea la Craiova a unor avioane tip business. Contractul s-ar întinde pe zece ani si ar presupune asamblarea a 480 de aparate. Daca nu se gaseste o solutie urgenta, fabrica va intra în colaps financiar.AVIOANE SA Craiova intentioneaza sa se reprofileze pe asamblarea de aparate de zbor civile pentru a scapa de colapsul financiar care bate la usa. Potrivit liderului sindical Victor Peta, societatea craioveana se afla în fata primului contract major de dupa angajamentul cu MApN, cel pentru realizarea si modernizarea avioanelor IAR 99 SOIM. „Suntem în discutii avansate cu compania elvetiana PILATUS, pentru a asambla avioane civile tip business. Modelul pe care îl avem în vedere este PC 12, un aparat cu 12 locuri, pentru care noi am facut o oferta la începutul acestei luni, în urma unei vizite la fabrica. Daca se concretizeaza, contractul va avea o durata de zece ani, cu patru avioane asamblate pe luna“, a declarat Victor Peta. AVIOANE Craiova ar contribui la realizarea aparatelor doar cu manopera, componentele fiind aduse din Elvetia. Aripile vor fi montate tot de elvetieni. Contractul cu PILATUS ar ajuta constructorul craiovean sa asambleze pe durata derularii 480 de asemenea aparate. Acest angajament ar fi vital pentru supravietuirea AVIOANE Craiova, în conditiile în care contractul cu MApN expira în iunie 2008. „În prezent, avem în executie pe acest contract realizarea unui avion nou IAR 99 SOIM si modernizarea altor doua. Ar fi o solutie un nou contract cu ministerul, se duc tratative, însa semnalele nu sunt încurajatoare“, a mai spus Peta. Avioanele multi-rol, o solutie Societatea era singura din industria de aparare care asambla avioane militare. Statul român a încercat s-o privatizeze, fara succes însa. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) detine pachetul majoritar de 80,9% din actiunile societatii. Ultima încercare de privatizare dateaza din acest an, când a primit o singura oferta, din partea unui consortiu format din firmele Aerofina SA Bucuresti, A5 Invest SRL Caransebes, A2 Impex SRL Ploiesti si Uzuc SRL Ploiesti, mare parte, sub controlul omului de afaceri Stefan Vuza. Procesul însa nu a fost finalizat. De soarta fabricii s-au mai interesat americanii de la Bell Hellicopter, suedezii de la SAAB si concernul EADS. Suedezii conditionau, se pare, achizitia fabricii de un contract al statului român pentru avioanele de vânatoare multi-rol Gripen, iar europenii - de achizitia Eurofighter Typhoon. Se pare ca statul vrea sa modifice strategia de privatizare, dupa esecurile de pâna acum. Modalitatea ar fi licitatie publica cu strigare, ceea ce ar înlatura posibilele suspiciuni privind ajutoarele de stat. AVIOANE Craiova mai colaboreaza la realizarea de componente pentru avioanele civile. Un exemplu este colaborarea cu AIRBUS, pentru livrarea de piese pe programul Sabca. Nevoile financiare nu sunt satisfacute cu aceste contracte însa. Pe primele noua luni din 2007, AVIOANE Craiova a raportat pierderi de 1,17 milioane de euro. Veniturile s-au cifrat la 17,91 milioane de lei, iar chetuielile, la 21,77 milioane de lei, în crestere cu 33%. Cifra de afaceri a societatii a scazut în perioada ianuarie - septembrie cu peste trei la suta fata de acelasi interval al anului trecut. Sindicatul crede ca, daca nu se gaseste mai repede o solutie, în primavara lui 2008 societatea ar fi în colaps. „Statul trebuie sa decida mai repede ce avioane multi-rol va cumpara si sa studieze posibilitatea includerii noastre în clauzele contractuale. Asta ne-ar ajuta foarte mult. Altfel, va fi foarte greu“, a mai spus liderul sindical Victor Peta.