Gelu Stan, presedintele Asociatiei Nationale a Constructorilor de Nave din Romania si directorul Santierului Naval Damen Galati, a trimis o scrisoare premierului Calin Popescu Tariceanu prin care solicita simplificarea procedurilor de angajare a muncitorilor din afara Uniunii Europene. Si asta pentru ca, multe dintre santierele din tara sunt in pericol sa nu-si poata onora comenzile la timp.

"In domeniul naval se inregistreaza, credem, cel mai mare deficit de personal, care a afectat drastic toate santierele, majoritatea inregistrand in 2007 pierderi totale de circa 45 de milioane de euro la o productie de marfa vanduta si incasata de peste 560 de milioane de euro, din care 96% fiind destinata exportului. Din pacate, clientii straini ai navelor aflate in contract nu au acceptat sa considere exodul de personal ca un caz de forta majora si, in concesinta, toate santierele, inclusiv cel din Galati, din dorinta de a nu decala termenele de livrare ale navelor in lucru, ce ar atrage penalitati uriase, au urmarit recrutarea cat mai rapida si eficienta a fortei de munca atat din plan interen cat si extern", a declarat Gelu Stan.

Insa, demersurile necesare pentru angajarea fortei de munca straine nu sunt atat de simple. "Actuala Ordonanta nr. 56/2007, care reglementeaza incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei are cerinte, care practic nu pot fi indeplinite de santierele navale si chiar si de alte companii", a explicat Gelu Stan. Mai mult, presedintele ANCONAV a explicat ca Damen Galati are termene intarziate la toate navele pe care le are in prezent in lucru, fapt care a determinat ca anul 2007 sa fie incheiat cu pierderi de 7 milioane de euro.

Desi ANCONAV a trimis scrisori inca de vineri catre premierul Romaniei, Ministerului Internelor si a Reformei Administrative, Ministerului Muncii, Ministerului de Afaceri Externe, Gelu Stan ne-a spus ieri ca nu a primit, inca, niciun raspuns din partea autoritatilor centrale.