Accidentele rutiere din Romania costa, anual, aproximativ 4,1 miliarde de dolari, suma calculata luand in considerare preturile anterioare declansarii crizei, potrivit unui raport al unei institutii financiare mondiale.
Astfel, Romania se afla pe locul 5 in Europa si Asia Centrala, din punctul de vedere al costurilor provocate de accidentele rutiere, se arata in studiul "Moarte pe roti", publicat pe site-ul institutiei financiare mondiale.
In Romania exista, in medie pe an, 2.794 de decese cauzate de accidente rutiere, potrivit datelor adunate de Organizatia Mondiala a Sanatatii, Eurostat si Banca Mondiala, si 126 de decese la un milion de locuitori. Astfel, costul economic per deces este de 888.860 de dolari, in conditiile in care produsul intern brut pe cap de locuitor este de 12.698 de dolari.
Pe primul loc in regiune se situeaza Rusia, unde accidentele rutiere costa, anual, 34,3 miliarde de dolari, fiecare din cele 34.506 de decese anuale costand cate 1,13 milioane de dolari.
Turcia, desi are un nivel mult mai scazut al deceselor, cu o medie de 4.496, este pe locul al doilea din punctul de vedere al costurilor, cu 14,1 miliarde de dolari. Polonia cheltuie, anual, 10 miliarde de dolari, avand o medie de 5.583 de decese, iar Ucraina are costuri economice de 5,3 miliarde de dolari, la o medie 6.966 morti in accidentele rutiere.
Kosovo sta cel mai bine din regiune, avand doar 152 de decese si costuri de 0,1 miliarde de dolari.

Problemele de siguranta a traficului, mult mai accentuate in Est decat in Vest

"Conditiile nesigure de trafic in tarile din Europa si Asia Centrala (ECA) au implicatii negative majore asupra economiilor si sanatatea societatii. Tratarea victimelor accidentelor rutiere se dovedeste a fi o povara foarte grea asupra serviciilor sociale din aceste tari. Accidentele rutiere reprezinta o cauza majora a deceselor si invaliditatii, afectand, in special, tinerii si persoanele apte de munca", se arata in raportul institutiei financiare mondiale.

De altfel, magnitudinea problemelor de sigurata a traficului este mult crescuta in tarile CIS, Europa Centrala si de Est, zona Baltica si Balcani fata de Europa de Vest, chiar daca flotele nationale de masini sunt mai reduse, iar numarul de kilometri strabatuti cu autoturismele este mai mic.
Ranile provocate de accidentele rutiere se numara printre primele zece cauze ale mortalitatii si invaliditatii in ECA, iar tendinta aceasta se accentueaza, a spus un manager al departamentului de Sanatate in cadrul institutiei financiare mondiale care a efectuat studiul.
Impactul uman al accidentelor este enorm. Familii intregi trec sub limita saraciei din cauza mortii celui care castiga banii sau a costurilor pentru serviciile medicale pentru victime. Insa cresterea acestei tendinte devine o problema nationala, contribuind la criza demografica si impunand o povara suplimentara asupra unor economii si asa slabe, pierzandu-se miliarde de dolari in fiecare an.
Astfel, trebuie pus accent pe masurile de prevenire a deceselor sau ranilor grave, in urma accidentelor.
In Romania, 80 de procente din ocupantii de pe locurile din fata poarta centura de siguranta, insa numai 20 de procente din pasagerii din spate. De asemenea, 90% pilotii de motociclete poarta casca si 65% din pasagerii de pe motociclete.