Infrastructura feroviara, aflata intr-un stadiu avansat de degradare, necesita, in perioada 2009-2020, investitii anuale de 700 de milioane de lei, per total 8,4 miliarde de lei, fonduri care ar putea fi alocate de la bugetul de stat, potrivit Ministerului Transporturilor. In prezent, aproape 40% din reteaua de cale ferata si peste 60% din numarul total de poduri si podete au depasit termenul limita la care ar fi trebuit reparate, situatie care sporeste riscul producerii de accidente.
Pentru lucrarile de reparatii, Ministerul Transporturilor va solicita Ministerului Economiei si Finantelor ca pe o perioada de minim 12 ani, incepand de anul viitor, sa aloce de la bugetul de stat fonduri anuale de 700 de milioane de lei. Suma respectiva ar putea asigura repararea, in fiecare an, a 300 de kilometri de cale ferata, 2.000 de metri liniari de poduri si podete, 1.000 de metri liniari de tuneluri, 15 kilometri de terasamente si 25 de instalatii de sisteme de semnalizare si instalatii fixe de tractiune electrica.
Cele mai recente date ale companiei feroviare arata ca la peste 5.000 de kilometri (38% din total) de retea feroviara termenul limita la care trebuiau facute reparatii capitale a fost depasit, in aceeasi situatie regasindu-se si aproape 11.000 de poduri si podete (61% din total) si aproximativ 90% din instalatiile fixe de tractiune si de centralizare electrodinamica, fapt care a determinat existenta unui numar foarte mare de restrictii de viteza (peste 300 de zone), precum si un numar mare de defectari ale elementelor infrastructurii.
Totodata, Ministerul Transporturilor a promovat, la finele lunii martie, un proiect de ordonanta de urgenta prin care solicita Guvernului sa aprobe subventii de 828 milioane de lei in acest an pentru acoperirea in totalitate a costurilor de administrare, intretinere si reparatii a infrastructurii feroviare de catre CFR SA.
Institutia arata, in proiectul de act normativ, ca nivelul veniturilor CFR SA a scazut din anul 2004 si pana in prezent, deoarece tariful de utilizare a infrastructurii aplicat transportului public de calatori nu a crescut decat cu 2-3%, adica de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructura la 9 lei, in timp ce costurile au crescut cu 28%.
Oficialii ministerului explicau ca in cazul in care CFR nu va primi subventii, vor fi introduse noi restrictii de viteza, vor aparea noi puncte periculoase, ceea ce va conduce la cresterea timpilor de mers si mari intarzieri in graficul trenurilor de calatori. Pana in prezent, actul normativ nu a fost aprobat de Guvern, in conditiile in care CFR SA, care are in administrare intreaga retea a infrastructurii feroviare, cu o lungime de peste 20.000 de kilometri, pasajele, podurile feroviare, garile si statiile feroviare, este unul dintre cei mai mari datornici la bugetul de stat si la furnizorii de utilitati.