Cu toate ca municipiul Craiova este saturat de laboratoare foto, intreprinzatorii din domeniu nu duc lipsa de clienti. Cum a reusit laboratorul foto Pro Maestro sa se impuna pe piata in mai putin de un an de la lansare, ne-a spus chiar unul dintre asociatii firmei.
Desi a fost infiintat la inceputul acestui an - in primavara, in ultima vreme am auzit tot mai mult vorbindu-se despre laboratorul foto Pro Maestro. Situat in centru, intr-o zona in care concurenta este evidenta, laboratorul a reusit sa se impuna ca un concurent puternic pentru laboratoarele cu experienta. Astfel, in acest moment, firma lucreaza, in medie, cam 1.000 de fotografii pe zi. Secretul ascensiunii laboratorului pe piata este o combinatie intre strategia de pret practicata si profesionalismul angajatilor. Totusi, de departe, cheia succesului sta in calitatea produselor si serviciilor oferite. "Craiova e saturata deja de laboratoare foto. Daca ai calitate poti insa sa razbati. Conteaza si preturile practicate, insa tinde sa conteze mai mult calitatea", a declarat Marian Vulcanescu, unul dintre asociatii firmei Pro Maestro. Potrivit acestuia, pentru calitatea culorii din fotografie, de exemplu, conteaza tipul aparaturii folosite, solutia si hartia.
Secretul unei afaceri de succes cu fotografii
O fotografie inseamna insa mai mult decat hartie si culoare. O fotografie inseamna armonie, astfel ca procesarea fotografiilor intr-un laborator foto este laborioasa, de unde si nevoia de angajati profesionisti. Astfel, daca fotografii amatori sunt mai mult sau mai putin pretentiosi, in general, cei profesionisti vor, potrivit spuselor lui Marian Vulcanescu, ca fotografiile sa fie foarte bine facute. "Una e sa fotografiezi si alta e sa scoti fotografia pe hartie fotografica. In functie de cum o prelucrezi arata mai bine", a afirmat Vulcanescu, care a explicat ca prelucrarea consta in mai multe operatiuni. Acestea presupun printre altele scoaterea culorii rosii de la ochi, mutarea imaginii mai la stanga sau mai la dreapta, estomparea culorilor/umbrelor, stergerea anumitor obiecte din cadru (cosuri de gunoi, burlane). "Pentru aceasta este nevoie de un specialist in grafica", a mai spus Marian Vulcanescu.
"Inceputul e mai greu"
Ca orice afacere de succes, a pornit din multa pasiune (unul dintre cei trei asociati lucreaza de 14 ani in televiziune, iar al doilea este fotograf profesionist). Asta nu inseamna insa ca inceputul a fost "floare la ureche", mai ales ca investitia initiala intr-o astfel de afacere este destul de costisitoare. "Pentru cineva care mai are o afacere probabil ca e mai usor. Daca nu ai o baza, inceputul este insa destul de greu, mai ales ca aparatura este destul de scumpa, peste 50-60.000 de euro (poate depasi chiar si 100.000 de euro)", a spus Marian Vulcanescu. La investitia in aparatura se adauga, evident, costul amenajarii spatiului. In plus, profitul se lasa o perioada asteptat, un motiv in plus pentru a te implica intr-o astfel de afacere cu mult suflet si multa pasiune. "In primele luni trebuie sa sustii afacerea din banii de acasa. Profit cred ca incepe sa se obtina cam dupa un an", a adaugat asociatul firmei Pro Maestro, care apreciaza ca investitia initiala se amortizeaza intr-o perioada de aproximativ patru ani.
Digitalul e viitorul
Asa cum am precizat mai sus, clientii laboratorului foto sunt atat fotografi amatori, cat si profesionisti. In ceea ce priveste aparatura pe care o folosesc ei pentru a imortaliza momentele importante, aceasta este, la randul sau, extrem de variata. "Developam fotografii atat de pe digital, cat si de pe film si CD. In acest moment, aproximativ 70% din clienti vin cu digitale", a mai spus Vulcanescu. Potrivit acestuia, amatorii sunt cei care vin cu digital si chiar cu poze facute cu telefoanele mobile. Acest lucru, se datoreaza, probabil faptului ca este mult mai comod. Profesionistii stiu insa ca "adevarata calitate e pe film".