In ultimii ani, slujbele din domeniul vanzarilor sunt din ce in ce mai cautate de tineri, fie ei studenti sau proaspat absolventi. Dintre acestea face parte si aceea de merchandiser, adica acea persoana care se ocupa de imaginea produselor in magazin.
Merchandisingul, sau asa-numitul marketing la punctul de vanzare, influenteaza comportamentul de cumparare astfel incat sa creasca vanzarile si profitul tuturor celor implicati in lantul comercial. In piata de profil se spune, de exemplu, ca "merchandisingul este, in multe cazuri, diferenta intre o vanzare si o vanzare pierduta". Merchandiserul este persoana care maximizeaza efectul procesului de vanzare catre cumparator prin semnalarea, expunerea si evidentierea produselor promovate, pentru a avea un impact cat mai mare asupra cumparatorului.
In ce consta activitatea unui merchandiser
In general, merchandiserul este angajatul unei firme producatoare care doreste sa aiba o legatura cat mai apropiata cu clientii si cu potentialii clienti ai sai si sa se asigure ca are cea mai buna promovare in piata, prin expunerea produselor companiei pe rafturi, in conformitate cu acordul incheiat cu reprezentantii magazinelor, dar respectand in acelasi timp conceptele promovate de companie. Potrivit specialistilor, merchandiserul trebuie sa colaboreze foarte bine cu sefii, reprezentantii magazinelor/raioanelor, fie ele hypermarketuri, supermarketuri, cash&carry, discounter, mall, magazine de bricolaj sau magazine de cartier pentru a obtine/mentine/creste spatiul de raft. Mai mult decat atat, pentru ca se ocupa de imaginea in piata a produselor comercializate, merchandiserul trebuie sa se asigure ca produsele din raft sunt de buna calitate si se incadreaza in termenele de garantie.
Merchandiserul monitorizeaza activitatea concurentei
O alta activitate a merchandiserilor este aceea de a monitoriza preturile si de a plasa materiale publicitare (postere, afise, pliante, brosuri, obiecte promotionale). Tot merchandiserul este si cel care se ocupa de introducerea unui produs nou in magazin sau a unei promotii, pentru a atrage atentia potentialilor clienti.
Cu toate ca identificarea si contactarea de noi clienti (crearea portofoliului de clienti), precum si mentinerea si dezvoltarea relatiilor cu clientii existenti sunt principalele atributii ale agentilor de vanzari, nici merchandiserii nu sunt tocmai straini de aceste ocupatii. Potrivit specialistilor din domeniu, identificarea de noi magazine este o alta activitate ce face parte din fisa postului unui merchandiser. Lista atributiilor acestui post poate fi completata, potrivit anunturilor de angajare in acest sens, cu activitatea de gestionare a portofoliului de produse in depozit si pe raft, asigurarea in mod constant a unui stoc suficient de produse, precum si monitorizarea activitatii concurentei la acest nivel.
Merchandiserul, un bun negociator
Din categoria cerintelor pentru dezvoltarea debutului "carierei" ca merchandiser fac parte aptitudini de comunicare si negociere (negociaza cu reprezentantii magazinelor pentru obtinerea unor spatii cu vizibilitate maxima pe rafturi) si abilitati organizatorice (coordonarea activitatii de promovare in magazin - chiar si prin buna derulare a activitatii promoterilor). Alte cerinte sunt bunul-gust si imaginatia, precum si o conditie fizica acceptabila, pentru a se putea apleca sau intinde, in functie de asezarea rafturilor, si chiar pentru a ridica greutati. Dupa caz, prezinta un avantaj experienta pe un post similar sau in vanzari.
Salariul oferit unui merchandiser porneste, in medie, de la 120 de euro, dar poate ajunge pana la 600 de euro, in functie de companie si de programul de lucru. La acestea se adauga diverse facilitati - masina, telefon de serviciu, discounturi, procent din incasari, cadouri de sarbatori.