Poate un propulsor pe benzina ajutat de un sistem start&stop sa devina o alternativa viabila pentru un diesel? Mazda 3 i-STOP s-a ambitionat sa incerce.
Dupa doi ani de mape de presa frumos aranjate si prezentari statice a venit timpul pentru proba practica a sistemului i-STOP dezvoltat de inginerii de la Mazda. Dar inainte de toate, sa vedem despre ce e vorba.
In mare sistemul start&stop lansat de japonezi tinteste reducerea emisiilor si a consumului de combustibil in perioadele in care masina stationeaza. Adica exact in momentele in care motorul consuma benzina doar pentru a mentine turatia la relanti.
Spre deosebire de sistemele concurente prezente pe piata, sistemul i-STOP nu depinde exclusiv de un generator electric pentru repornire, el folosindu-se si de un proces intermediar de combustie. Suna complicat pentru ca este. Rezultatul palpabil al tehnologiei il reprezinta cele 0,35 secunde necesare pentru repornire, dar si vibratiile reduse generate de intregul proces. Oprirea motorului este aproape imperceptibila, iar pornirea (generata de apasarea ambreiajului) poate fi resimtita in cel mai bun caz de sofer si de pasagerul din dreapta. Asta pana te obisnuiesti cu intreg ciclul, caz in care vei uita complet de sistem. Ca de obicei exista si un "dar". Procesul depinde de nivelul de energie existent intr-un acumulator secundar si de numarul de consumatori cuplati.
Mici exceptii
Spre exemplu, la minus trei grade sistemul i-STOP nu s-a activat in decursul unui drum de o ora si 15 kilometri. O situatie similara va avea lor atunci cand temperatura motorului este ridicata si aerul conditionat cuplat (spre exemplu, vara). Se pare ca acest sistem este neobisnuit de "uman", avand probleme, ca si noi, cu temperaturile situate la extremitatile coloanei de mercur. Din motive tehnice sistemul functioneaza doar impreuna cu motoarele pe benzina cu injectie directa. Pentru moment, singurul motor care se potriveste profilului este cel de 2 l/150 CP, nu chiar o unitate sinonima cu ecologia. Tocmai de aceea reducerea de 5% generata de folosirea i-STOP duce consumul mixt la valoarea de 6.8%, iar consumul urban spre 10 l/100kilometri. Nicidecum valori care vor salva planeta de la efectele devastatoare ale incalzirii globale, dar cat timp sistemul este oferit standard si nu creeaza disconfort nu prea ai ce critica.
Dinamica tipica
In schimb ai putea critica oricand rigiditatea suspensiei, care tinde sa treaca din zona sportivitatii direct in cea a lipsei de confort (cu precizarea ca masina de test era echipata cu jante din aliaj pe 17). Japonezii au insistat intotdeauna pe dinamica masinilor lor, dar sunt sigur ca se putea
obtine un compromis mai reusit, luand in considerare faptul ca vorbim despre o versiune casnica, nicidecum de un MPS. Si pentru ca am ajuns in zona masinilor de familie, calitatea interiorului putea fi ceva mai buna sau macar corelata pretului de achizitie (19.190 de euro in echiparea de mijloc TX - dotari standard: cruise control, climatronic cu doua zone, jante aliaj 17", senzori de parcare, scaune fata incalzite, sistem de navigatie prin satelit cu display color de 4,1", etc).




Pe termen lung daca i-STOP va fi disponibil cu motoare cu supraalimentare, diesel-ul poate sa isi faca griji. Pana atunci, doar pretul mai mic omparativ cu un diesel ramane atu-ul principal al motorului pe benzina. Indiferent daca are start/stop sau i-STOP.