Dupa punerea in exploatare a viitorului Canal Dunare-Bucuresti - a carui finalizare va fi reluata in anii urmatori, dupa ce a fost sapat pe o portiune de peste 60% din lungimea sa totala inainte de 1989- cea mai mare parte a marfurilor care circula pe relatia Constanta-Bucuresti (cereale, marfuri generale, marfuri vrac, etc.), pe infrastructura rutiera si feroviara va fi preluata de transportul fluvial pe Dunare si pe canalele navigabile romanesti, a aratat ieri, in cadrul unei conferinte de presa, Ovidiu Cupsa, directorul general al CN Administratia Canalelor Navigabile SA Constanta. De asemenea, seful CN ACN a mai precizat ca a fost finalizat Master Planul companiei care programeaza investitiile si dezvoltarea companiei pe termen mediu si lung, pana in anul 2025.
Traficul pe canalele navigabile a atins in primele 5 luni ale anului in curs 10.206.136 tone capacitate, cifra ce permite o estimare de aproximativ 28 milioane de tone capacitate pentru intregul an 2008 a aratat Cupsa. In luna mai a.c. traficul pe canalele navigabile a fost de peste 2,3 milioane de tone, cifra ce reprezinta 93,4% din traficul programat. Tot in luna mai au fost efectuate nu mai putin de 807 ecluzari pentru un numar de 1648 de nave, adica in medie 200 de ecluzari pe fiecare dintre cele patru ecluze existente (Cernavoda, Agigea, Ovidiu si Navodari). O realizare importanta a activitatii CN ACN este si elaborarea Master Planului care reprezinta o programare a investitiilor si a dezvoltarii companiei pe termen mediu (2008-2013) si lung (2008-2025). Acest document, elaborat in concordanta atat cu strategiile nationale, cat si cu cele europene din domeniul transporturilor pe ape interioare va permite CN ACN sa acceseze fonduri europene si nationale, in special fonduri nerambursabile destinate investitiilor in infrastructura, echipamente, mediu si resurse umane, a specificat Ovidiu Cupsa. Conform acestor strategii se estimeaza ca in anii urmatori se va ajunge la un trafic pe canalele navigabile de 60 milioane de tone capacitate. De altfel, numai reprezentantii investitorilor austrieci care intentioneaza sa construiasca in zona Portului Constanta Sud un combinat siderurgic (investitie estimata la 5 miliarde de euro) au anticipat un trafic pe canalele navigabile, pentru uzul combinatului, de 20 milioane de tone pe an.

Trei barje transporta tot atata marfa cat 600 de TIR-uri

Tot in aceasta perioada a avut loc si finalizarea intabularii pentru domeniul public al statului aflat in concesiunea ACN. Cu ajutorul acestor intabulari -pentru realizarea carora a fost necesara in prealabil solutionarea tuturor litigiilor legate de limitele de proprietate pentru terenurile de pe malul canalului- se vor putea incheia subconcesionarea respectivelor terenuri in suprafata totala de 3500 ha, catre investitori privati care intentioneaza sa desfasoare aici cele mai diverse activitati cum ar fi marine, porturi, locuri de iernat pentru ambarcatiuni, antrepozite, obiective rezidentiale, dane pentru incarcare-descarcare, etc. In privinta Canalului Dunare-Bucuresti, Cupsa a mentionat ca, dupa punerea lui in exploatare, o mare parte a traficului de marfuri pe relatia Constanta-Bucuresti (care se desfasoara la ora actuala cu autotrenuri si cu vagoane de cale ferata va fi transferat pe barje si alte ambarcatiuni fluviale). Aceasta intrucat pe trei barje pot fi incarcate nu mai putin de 18.000 tone de marfuri, adica tot atat cat in 600 de TIR-uri sau 600 de vagoane de cale ferata, costurile transportului de marfuri (marfuri generale, cereale, marfuri vrac, etc.) pe apa fiind in mod evident cu mult mai mici decat in cazul celui rutier sau feroviar, a adaugat directorul general al CN ACN.