Tot mai multi constanteni, dar nu numai, care isi achizitioneaza o masina din import, la mana a doua, incantati de pretul mic, ajung sa constate dupa o perioada scurta de timp ca noile lor masini...second-hand nu mai functioneaza. Asta pentru ca respectivele masini sunt aduse din Occident la preturi extrem de - sa zicem - avantajoase, insa reconditionate ilegal de unele service-uri din tara sau din alte tari occidentale si vandute la un pret dublu pe piata romaneasca.
Piata auto romaneasca este cunoscuta ca piata cu foarte multe autovehicule second-hand. Mai mult, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, aceasta se va extinde si mai mult, de la aceasta data putand fi inmatriculata in Romania orice masina acceptata si de U.E. Problema ar fi faptul ca au aparut tot mai multi "comercianti" care aduc in Romania masini din import uzate sau lovite, pe care le aranjeaza in asa fel incat sa para ca sunt ca si noi. Acestea sunt astfel vandute la noi cu un pret cu mult mai mare, profitul fiind de cateva mii de euro. Proprietarii de service-uri auto cunosc acest fenomen, confruntandu-se foarte des cu persoane care au cumparat autovehicule la mana a doua aduse din Occident si au probleme grave in special la motor sau directie. "Sunt multi care aduc masini forjate din afara, le dau inapoi indicatorul cu numarul de kilometri rulati sau umbla la calculatorul motorului. Le vopsesc, sunt date cu polish si le vand cu cateva mii de euro mai mult, chiar daca motorul sau sistemul de directie sunt terminate. Cele mai multe masini sunt aduse din Germania", afirma George Bercea, proprietar al unui service auto din Constanta. Acesta mai adauga faptul ca desi sunt vandute mai ieftin, precizand ca reparatia ar costa cam cat o masina noua, pentru ca piesele masinilor de import sunt in general foarte scumpe. Conform unor mecanici auto, exista foarte multe service-uri care, cu ajutorul unui program special, numit New Walden, fac in asa fel incat indicatorul kilometrajului sa arate numai cateva mii sau zeci de mii de kilometri, desi, in realitate, masina a rulat sute de mii de kilometri. O alta afacere cu profit garantat este vanzarea masinilor din import care au fost avariate grav. Acestea sunt aduse la preturi foarte mici, sunt reparate superficial si sunt vandute. "Romanul le cumpara fiindca este multumit de pretul mic, pentru ca mai apoi sa vada ca acestea merg doar cateva saptamani, iar dupa aceea sunt nevoiti sa bage bani in ele inca pe atat cu cat le-au cumparat", sustine Florin Chirea, mecanic auto intr-un service constantean. Sfaturile mecanicilor auto sunt ca daca cineva doreste sa cumpere o masina second-hand, trebuie sa fie foarte atent la reviziile facute de masina respectiva, sa verifice seriile motorului care trebuie sa corespunda cu cele din cartea tehnica a autovehiculului si nu in ultimul rand sa se uite sub masina la imbinari pentru a afla daca a fost sau nu lovita. De asemenea, este de preferat ca cel care cumpara un autovehicul sa viziteze un show-room de masini rulate decat sa citeasca rubrica de anunturi, pentru ca in spatele unui anunt se poate ascunde oricand o masina reparata superficial, cu defecte grave, insa foarte greu de sesizat. Acelasi lucru il afirma si reprezentantul Registrului Auto Roman, Zaharia Stefanita, care ii sfatuieste pe cei care doresc sa achizitioneze o masina de import la mana a doua, sa nu se lase pe mana oricui in aceasta privinta si sa consulte doar dealerii autorizati. "In cazul in care cineva cumpara o astfel de masina, este de recomandat ca respectivul sa o prezinte imediat la un service auto autorizat sau eventual la reprezentanta de care apartine autoturismul pentru a nu avea probleme mai tarziu", a afirmat Zaharia Stefanita.