Adevarul informeaza: Cum arata cosul de consum al romanilor. Romanii au cumparat tot mai putine produse care nu sunt de stricta necesitate, iar marfurile ieftine s-au vandut cel mai bine. Noua structura a cosului de consum al populatiei, dupa care se calculeaza inflatia, arata ca familiile au fost nevoite sa-si restranga drastic cheltuielile de zi cu zi.Inflatia din anul 2011 se calculeaza pe baza comportamentului de consum al populatiei consemnat in 2009 (primul an de criza) si evidentiat in ancheta bugetelor de familie, realizata de Institutul National de Statistica (INS). Datele raportate ieri de INS referitor la inflatia din prima luna a lui 2011 au relevat si noua structura a cosului de consum, din care reiese, in primul rand, ca marfurile de imediata necesitate au dobandit ponderi mai mari in detrimentul celorlalte.
Datele raportate ieri de INS referitor la inflatia din prima luna a lui 2011 au relevat si noua structura a cosului de consum, din care reiese, in primul rand, ca marfurile de imediata necesitate au dobandit ponderi mai mari in detrimentul celorlalte.
Schimbari radicale
Iata cateva exemple: covrigii, fasolea, cartofii si alimentele de stricta necesitate s-au vandut mai bine si, in consecinta, au dobandit ponderi mai mari in cos, in timp ce painea, fructele si pestele au ponderi mai mici, adica s-au vandut mai putin. Din randul marfurilor nealimentare, cererea a crescut doar la medicamente, detergenti, articole de igiena personala si tigari, scazand la imbracaminte, incaltaminte, autovehicule sau combustibili. La fel si in cazul serviciilor, unde croitoria, frizeria/coafura si abonamentul la cablu-TV au castigat teren in detrimentul transportului cu trenul sau cu autobuzul. Toate acestea reflecta un comportament specific oamenilor stramtorati financiar, cum au fost majoritatea romanilor in primul an de criza.
Inflatia, sub 7%
Datele INS arata ca media scumpirilor (inflatia) a scazut de la aproape 8% in decembrie 2010 la mai putin de 7% in ianuarie 2011.