Scolite din fondurile europene la foc automat pentru a nu pierde finantarile Uniunii Europene, persoanele care au urmat cursurile de formare specializata destinate viitorilor manageri publici sunt de aproape un an someri. Chiar daca si-au trimis la aceste cursuri angajatii, institutiile publice doljene nu au in structura aparatului de specialitate posturi de manageri publici, o functie de care nici nu au auzit.
Managerul public este un produs al procesului de reforma in administratia publica, care pare sa nu se potrivesca decorului administratiei doljene. Managerul public isi desfasoara activitatea in subordinea unui inalt functionar public sau, in cazul in care nu exista inalti functionari publici, a functionarului public de conducere situat pe cea mai inalta treapta din cadrul autoritatii sau institutiei publice in care lucreaza. Are obligatia de a asigura sprijin pentru politicile de reforma ale guvernului in ceea ce priveste proiectarea, managementul si implementarea reformei administratiei publice, precum si implementarea legislatiei armonizate cu acquis-ul comunitar. Cu toate ca managerul public ar trebui sa fie "omul nou" care sa prezinte alta viziune asupra eficientizarii muncii in administratie, sa revizuiasca regulamentele institutiilor in conformitate cu standardele UE, sa aplice tehnici si principii moderne de management si sa supervizeze controlul calitatii, institutiile doljene prefera sa-si pastreze specificul national al birocratiei si imaginea de functionar al statului obosit si nervos. Toate motivele pe care guvernul le ofera autoritatilor judetene pentru angajarea unui manager public ii lasa pe mai-marii judetului indiferenti la schimbare.
Zece doljeni vor sa fie manageri publici
Astfel, conform Ordonantei de Urgenta nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager public, tinerii profesionisti bine pregatiti trebuie atrasi in administratia publica prin crearea unei noi functii specifice cu statut special, care sa beneficieze de un sistem de promovare speciala si de un nivel de salarizare motivant. 86 de manageri publici au iesit acum un an de pe portile Institutului National de Administratie chiar daca institutiile publice nu erau pregatite pentru "omul nou" al administratiei. Daca acestia nu ar fi urmat aceste cursuri, Romania risca sa piarda aproximativ zece milioane de euro, fonduri alocate de UE. Dintre cei 86 de manageri publici, zece sunt din judetul Dolj si nici unul nu ocupa in administratia doljeana postul pentru care s-au pregatit, pentru ca nici in Prefectura si nici in Consiliul Judetean ( CJ ) Dolj nu este loc pentru tinerii manageri. Prefectura Dolj nu a trimis la aceste cursuri nici un functionar, iar CJ Dolj a trimis la specializare doi angajati cu varste sub 35 de ani. Chiar daca acestia s-au pregatit pe bani europeni pentru functia de manager public, s-au reintors dupa doi ani de studiu tot pe vechile posturi.
Prea multi manageri pentru CJ Dolj
Reforma administratiei publice a bagat in ceata conducerea CJ Dolj care s-a pierdut intre atatea tipuri de manageri, manageri publici sau city manager, adica administrator public. "Nu am discutat inca organigrama pentru anul viitor, dar este posibil sa angajam o astfel de persoana care sa se ocupe de mangementul institutiei", a explicat Constantin Dascalu, vicepresedintele CJ Dolj. Este adevarat ca un manager public poate ocupa si postul de city manager, dar intr-o institutie publica pot exista mai multi manageri publici. Asa ca functionarii temerari ai CJ Dolj, dar si celelalte opt persoane care au urmat cursurile INA pot pune pentru o perioada diplomele in cui si se vor reprofila pentru ca va mai trece ceva timp pana ce autoritatile doljene vor intelege reforma administratiei.
De ce merita sa fii manager public
Sistem de promovare foarte rapida - 16 luni, sistem de promovare rapida - 24 de luni si sistem de promovare accelerata - 36 de luni. Superfunctionarii vor beneficia de asa-numite "sporuri de manageri publici", care se ridica la 50 la suta din salariul de incadrare al unui inalt functionar public.