In Banie vor circula, in cel mult trei luni, 40 de autobuze noi pe traseele de transport public, daca rezultatul licitatiei pentru cumpararea mijloacelor ramane cel anuntat ieri de Bursa de Marfuri, care a dat castig de cauza grupului bavarez MAN.
A treia strigare lansata de Bursa de Marfuri pentru achizitionarea, de catre Regia Autonoma de Transport (RAT) Craiova, a 40 de autobuze noi are, dupa doua luni de analize, ecou: comisia a numit un castigator, MAN, din Germania, care, dupa semnarea contractului, ar trebui sa livreze beneficiarului RAT cele 40 de masini in maximum 90 de zile calendaristice, adica in februarie 2007, cel mai tarziu. Chiar daca decizia este supusa contestarii, un pas inainte a fost facut fata de anterioarele incercari, a treia licitatie organizata la Craiova pentru cumpararea de autobuze fiind si singura care are un rezultat. Viceprimarul craiovean Sorin Iordache, in subordinea caruia se afla RAT, sustine ca era nevoie de multe zile de dezbateri, din cauza ca au fost solicitate documente fara de care unele dintre societatile participante puteau fi excluse, in ciuda faptului ca produsele oferite de acestea erau mai mult decat acceptabile din punct de vedere al calitatii raportate la pret. "Primaria Craiova nu s-a implicat sub nici o forma in activitatea comisiei, asadar nici nu a presat-o sa stabileasca un castigator mai degraba decat a considerat necesar. Si, din cate am inteles, au fost multe lucruri de cantarit si acte de reactualizat din partea candidatelor", a afirmat Iordache.
Patru miliarde, rata de leasing
Grupul MAN, din Munchen, este unul dintre liderii internationali pe piata producatorilor de autovehicule comerciale. RAT Craiova baga 6,4 milioane de euro in unitatile MAN, prezentate de producator la pretul de 160.000 de euro fiecare, prin sistem leasing, rata de patru miliarde de lei lunar fiind exclusiv asigurata din bugetul regiei. Viceprimarul craiovean Sorin Iordache s-a aratat multumit de nominalizare, desi gandul i-a ramas la Mercedes, marca absenta la licitatie. "Sunt autobuze bune, respecta conditiile tehnice solicitate si au un cost de mijloc care se incadreaza aproape ca o manusa pe suma destinata. Imi mentin afirmatia ca mi-ar fi placut sa-i vad pe craioveni circuland in Mercedes, dar mi-am permis sa spun asta tocmai pentru ca stiam ca firma nu participa la licitatie", a declarat Iordache. Oficialul sustine ca RAT mai are in parcul auto trei autobuze MAN, de opt ani, la care nu s-au schimbat pana acum decat consumabilele.
Minibuzele, pe linie moarta
Iveco, Scania, BMC, MAN, Robus Liaz sunt doar cinci dintre cei sapte ofertanti care si-au etalat vehicule de transport calatori in regim urban la licitatia din Banie. Preturile acestora s-au situat intre 120.000 si 185.000 de euro, potrivit viceprimarului Craiovei, Sorin Iordache. El a declarat ca intentioneaza sa scoata din uz, treptat, minibuzele, pe masura ce transportul de calatori va beneficia de serviciile vehiculelor noi: "Speram ca, la inceputul anului, sa putem distribui autobuzele noi pe liniile principale, iar in paralel sa eliminam minibuzele, care nu mai corespund normelor europene". Potrivit specialistilor RAT, minibuzele, la care inca se plateste rata de leasing, ar putea fi instrainate prin predarea contractului sau cumparate de regie si apoi vandute imediat. Viceprimarul Iordache sustine ca, oricum, pana la sfarsitul anului 2007, aceste vehicule nu vor mai face parte din parcul RAT Craiova: "Oricum, municipalitatea va face un efort pentru cumpararea altor autobuze moderne in 2007, astfel ca regia nu va mai fi nevoita sa foloseasca minibuze".