Gandul informeaza: Ce CAUCIUCURI DE IARNA sa iti cumperi si care este probabilitatea ca POLITIA sa te prinda fara anvelope speciale
Potrivit calculelor gandul, probabilitatea ca un sofer sa fie amendat de politie, incepand cu 1 noiembrie, daca nu are anvelope de iarna prevazute cu simbolurile M si S este foarte mica, dat fiind faptul ca organele statului nu detin suficient de multe echipe de verificare. Registrul Auto Roman (RAR) detine, la nivel national, doar 44 de autovehicule-laborator cu care echipe mixte, formate din reprezentanti ai Politiei Rutiere si ai RAR, vor verifica daca anvelopele corespund cu noua legislatie, valabila de luna viitoare.
Aceste laboratoare mobile controleaza si in prezent starea tehnica a masinilor in trafic, iar de la 1 noiembrie vor verifica si anvelopele, pe drumurile cu zapada, polei sau gheata. Pentru a verifica anvelopele, echipajele mixte Politie-RAR vor folosi cate un subler si un cric special.
"In orasele-resedinta de judet, RAR are cate un autovehicul pentru verificarea functionarii tehnice a autovehiculelor din trafic. Sunt 44 de astfel de laboratoare. De la 1 noiembrie, aceste laboratoare vor putea verifica inclusiv anvelopele. In cadrul laboratorului exista, pe langa un PC portabil conectat la internet pentru a verifica identitatea vehiculului, si un subler si un cric special, pentru a verifica inaltimea profilului anvelopei. Cu acestea se poate masura inaltimea profilului anvelopei in trei puncte situate la distante egale de pe circumferinta anvelopei", a explicat pentru gandul Stancu Sotir, presedintele-director general al Registrului Auto Roman (RAR).
Presupunand, prin absurd, ca echipajele mixte vor lucra non-stop, inclusiv sambata si duminica, timp de circa 120 de zile, in perioada noiembrie-februarie, acestea nu vor putea verifica mai mult de 253.440 de autovehicule, conform calculelor gandul. Asta inseamna mai putin de 14% din parcul auto care se presupune ca nu ar avea cauciucuri de iarna. Calculul a fost facut tinand cont ca exista doar 44 de laboratoare mobile ale RAR, care pot verifica (inclusiv) anvelopele, iar durata medie a unei verificari este de circa 30 de minute. Calculul a tinut cont si de faptul ca o treime din parcul auto (1,8 milioane autovehicule) se presupune ca este deja dotat cu anvelope de iarna, dupa cum estimeaza specialistii citati marti de gandul, si ca o alta treime va fi inactiv pe timp de iarna.
"Impreuna cu cei de la Registrul Auto Roman (RAR) vom face echipe mixte pentru verificarea anvelopelor. Daca cei de la RAR vor spune ca nu este anvelopa de iarna, noi vom da amenzi. Echipele vor actiona la inceputul tronsoanelor cu gheata, zapada sau polei. Vom face filtre in aceste zone si ii vom atentiona pe conducatorii auto ca urmeaza o portiune cu gheata, zapada sau polei", a declarat pentru gandul Lucian Dinita, seful Directiei Rutiere din Politia Romana.

"Nu ne propunem sa amendam toate masinile. Importanta e siguranta in trafic"

Intrebat daca cele 44 de laboratoare mobile sunt suficiente pentru a controla intregul parc auto de 5,4 milioane autovehicule, din care 5,2 milioane autovehicule au "masa totala maxima autorizata" sub 3,5 tone, reprezentantul RAR a spus ca "un control nu trebuie sa cuprinda toate vehiculele, ci doar pe cele care se deplaseaza", adaugand ca foarte multe nu circula pe timpul iernii. "Cetatenii isi vor echipa masinile nu pentru ca ii obliga legea, ci pentru siguranta lor. Politia nu isi propune sa amendeze pe toata lumea", a mai adaugat seful RAR.
Intrebat daca sublerul si cricul pot fi folosite de politisti si separat de cele 44 de laboratoare, Stancu Sotir spune ca dispozitivele fac parte din laboratorul mobil si nu pot fi folosite si separat. "Verificarile se vor face cu cele 44 de laboratoare", a mai spus seful RAR.
Cu masinile-laborator din dotarea RAR se poate face astfel un control complet. In plus, masinile oprite ar putea fi verificate si daca au probleme cu instalatia de semnalizare, de exemplu.
In medie, o verificare cu ajutorul laboratorului mobil al RAR dureaza aproximativ 30 de minute. "Durata verificarii variaza in functie de problemele gasite la masina. Verificarea si a anvelopei de iarna nu va majora cu mult aceasta durata medie de circa 30 de minute", a declarat pentru gandulStancu Sotir, presedinte - director general al Registrului Auto Roman (RAR).

"Ar fi pacat sa nu controlam si sistemul de semnalizare"

Oficialii RAR au declarat ca la filtrele ce vor fi create autovehiculele oprite nu vor fi verificate doar din punct de vedere al anvelopelor. "Ar fi pacat, daca tot l-am oprit, sa nu ne uitam si la instalatia de semnalizare. Politistul poate cere aceasta verificare", a mai aratat seful RAR. El a tinut sa adauge ca Politia va aplica amenzile, RAR oferind doar asistenta tehnica politiei.
"As dori sa se inteleaga clar: noi, RAR, nu suntem pusi sa amendam. Ne dorim doar ca toti conducatorii auto sa fie cat mai responsabili, pana la urma, cu propria lor viata si siguranta in trafic", a adaugat Stancu Sotir.
Seful Politiei Rutiere, despre gluma cu politistii care verifica anvelopa "cu lupa": "Nu este o gluma, ci este un afront!"
Dinita spune ca desi la nivel national exista 3.200 de politisti rutieri, "aceasta nu inseamna ca de la 1 noiembrie vor iesi pe strazi 3.200 de politisti si 3.200 de inspectori de la Registrul Auto Roman. Seful Politiei Rutiere s-a aratat deranjat de cei care glumesc pe seama politiei care va verifica anvelopele de iarna "cu lupa".
"Aceasta nu este o gluma, ci este un afront! Iar cel care a vorbit este un prost", a comentat Lucian Dinita, dupa ce gandul i-a comunicat ca un sef de servicea facut o gluma spunand ca politistii vor fi nevoiti sa verifice "cu lupa" anvelopele. "In primul rand nu este vorba de lipsa de pregatire a politistilor, ci de faptul ca Politia nu are dotarea tehnica necesara. Doar cei de la RAR au aparatura de expertizare necesara si pot verifica inaltimea profilului cauciucului", a adaugat Lucian Dinita.
"Amenzile vor fi aplicate de Politie daca cel de la RAR spune ca anvelopa nu este de iarna", a subliniat seful Politiei Rutiere, care a adaugat ca reprezentantii RAR mai au, in afara de cele 44 de laboratoare mobile, si "alte dispozitive" pentru verificarea anvelopelor. "Si acestea nu sunt doar 44, sunt mai multe", a mai tinut sa adauge seful Politiei Rutiere, lucru neconfirmat de reprezentantii RAR.