Deturnarea traficului de materii prime pentru aprovizionarea Combinatului Sidex din Galati, apartinand Grupului Arcelor Mittal, din Portul Constanta, pe Canalul Dunare-Marea Neagra, catre portul bulgaresc Burgas, a reprezentat subiectul principal al conferintei de presa comune sustinuta la Terminalul de Pasageri din cel mai mare port autohton de senatorul PDL Mircea Marius Banias, alaturi de Ioan Balan, directorul general al CN Administratia Porturilor Maritime (CN APM) SA, Valentin Zeicu, directorul general al CN Administratia Canalelor Navigabile (CN ACN) SA, Viorel Panait directorul general al SC Comvex SA si Dumitru Costin, presedintele Blocului National Sindical. La conferinta au mai fost prezenti si alti oficiali din cadrul companiilor mentionate, precum si Vasile Otelea si Petre Costel, alti lideri sindicali importanti, ultimul fiind chiar presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare din Romania. Comportamentul conducerii Grupului Mittal este de natura sa ingrijoreze opinia publica, clasa politica si mediul de afaceri constantean, mai ales in conditiile actuale de criza, a aratat Banias. Parlamentarul constantean si-a exprimat speranta ca diriguitorii combinatului galatean vor reveni asupra deciziei lor care aduce grave prejudicii Portului Constanta, operatorilor portuari de aici, CN ACN-ului, CN APM-ului si, in general, populatiei judetului nostru, mai ales ca multi constanteni lucreaza fie in port, fie la canal, fie la diferite alte firme afectate de decizia Grupului Arcelor Mittal. "Exista un conflict comercial intre Grupul Mittal si societati din Portul Constanta", a explicat Mircea Banias motivul care a condus la scurt-circuitarea Portului Constanta si a Canalului Dunare-Marea Neagra de catre conducerea combinatului siderurgic. Din nefericire, situatia este deosebit de complexa, avand in vedere ca in spatele acestei decizii ar putea sta o posibila incercare nereusita si fara respectarea in totalitate a prevederilor legale, a Grupului Mittal de a prelua pachetul majoritar de actiuni de la Comvex (acum detine cca. 36% din actiunile operatorului portuar specializat in operarea materiilor prime solide vrac). Banias: "Decizia Grupului Mittal s-a transformat intr-un act economic ostil la adresa Romaniei"Mai mult, Grupul Mittal se pare ca "are ceva" cu Portul Constanta sau chiar cu Romania, in conditiile in care nu a preferat nici sa-si transfere operarea navelor mineraliere catre Minmetal, un alt operator important din Portul Constanta specializat tot in incarcarea si descarcarea minereurilor transportate cu navele maritime, a fost de parere Viorel Panait. "Aceasta decizie a Grupului Mittal s-a transformat intr-un act economic ostil la adresa Romaniei", a afirmat Panait. Cu acelasi prilej, managerul Comvex a aratat cu cifre clare faptul ca decizia conducerii Arcelor Mittal de a descarca la Burgas minereurile importate pentru aprovizionarea combinatului nu are o baza economica, in conditiile in care descarcarea in portul bulgaresc, reincarcarea minereului in vapoare turcesti si folosirea canalului ucrainean Bastroe, pentru a ajunge tot la Galati, costa de doua ori mai scump decat daca se urmeaza ruta clasica prin Portul Constanta si Canalul Dunare-Marea Neagra. Altfel spus, eforturile statului roman de a crea in zeci de ani facilitati pentru aprovizionarea industriei siderurgice autohtone, in special a combinatului de la Galati cu materiile prime necesare, precum si eforturile investitionale ale Comvex- construirea canalului, dezvoltarea Portului Constanta astfel incat sa permita operarea unor nave mineraliere de pana la 220 mii tdw (la Burgas se poate opera doar nave de pana la 80 mii tdw), investitiile in cresterea vitezei de descarcare a terminalului Comvex - se dovedesc a fi inutile in contextul deciziei celor de la Arcelor Mittal. Numai ca acest comportament reprezinta un abuz de pozitie dominanta si legea romana precum si regulamentele Uniunii Europene interzic astfel de practici neconcurentiale, a adaugat Panait. La randul sau, Ioan Balan a explicat ca in ultimele sase luni din 2009 s-au inregistrat scaderi insemnate ale traficului de minereuri si carbune in Portul Constanta, motiv pentru care pierderile CN APM din cauza respectivelor scaderi de trafic se ridica, in primul semestru al acestui an, la nu mai putin de 1,6 milioane de euro. Totodata, Valentin Zeicu a precizat ca si CN ACN a inregistrat pierderi din cauza deturnarii traficului de minereuri si cocs catre ruta bulgareasca, la care s-au mai adaugat si alte efecte negative ale crizei actuale, motive pentru care a fost necesara o reducere a salariilor angajatilor companiei cu 20 de procente. Si liderul BNS Dumitru Costin a acuzat practicile neconcurentiale aplicate de Grupul Arcelor Mittal in Romania, grup care "profita de faptul ca in tara noastra nu este inca reglementat pretul de transfer". La finalul conferintei, Banias a amintit ca Grupul Mittal a contribuit cu 140 mii de lire sterline la fondurile partidului fostului premier britanic Tony Blair, motiv pentru care acesta i-a recomandat premierului roman Adrian Nastase sa semneze contractul de privatizare al Sidex, in favoarea grupului magnatului de origine indiana Mittal. "Cu cat a contribuit Arcelor Mittal la fondurile PSD?", s-a intrebat Banias care a mai mentionat ca in cazul in care combinatul galatean isi va mentine decizia, statul roman ar putea, prin Consiliul Concuretei ce va demara o ancheta in acest caz, sa sanctioneze combinatul cu 10% din cifra de afaceri, cu interzicerea derularii contractului de transport minereuri prin Portul Burgas si prin retragerea ajutoarelor de stat acordate. In plus, Viorel Panait a adaugat ca va fi sesizat si comisarul european pentru Concurenta despre practicile neconcurentiale ale Grupului Mittal. ( Catalin CONSTANTINESCU)