Autoritatile au hotarit introducerea autovehiculelor comerciale noi in categoria obiectelor de lux si impunerea taxei de timbru cu o valoare de cel putin 1.000 de euro/vehicul. Contrar promisiunilor Executivului de reducere a fiscalitatii, transportatorii rutieri primesc o lovitura grea prin introducerea autovehiculelor comerciale noi in categoria obiectelor de lux si impunerea lor ca atare.
Taxa aceasta nu numai ca este aberanta, dar demasca intentia guvernantilor care au un singur scop: colectarea cat mai multor taxe pentru a fi impartite aleatoriu. De aceea transportatorii cer amendarea Legii 366/ 2001 in conformitate cu prevederile europene, care prevad reduceri de taxe pentru transportatorii rutieri care achizitioneaza autovehicule noi, si cu angajamentele Romaniei asumate in fata UE. Astfel, in capitolul 9, privind politica in domeniul transporturilor (Conferinta interguvernamentala pentru aderarea la Uniunea Europeana), tara noastra s-a obligat sa adopte un "act normativ prin care se vor stabili masuri de stimulare a operatorilor care scot din uz vehiculele vechi sau poluante". Aceasta taxa era valabila numai pentru autoturismele de lux. Noutatea este ca au transformat autoturismul in autovehicul. Efectele taxei sunt mai negre decat par la prima vedere. Primul dintre ele va fi conflictul dintre importator si utilizator, astfel incat se va desface contractul dintre acestia. Prin urmare, de acum incolo, solutia va fi achizitionarea de masini second-hand, adica utilizarea de masini invechite fara sa fie reinnoit parcul auto, asa cum prevad directivele europene.
Un alt efect al aplicarii taxei va fi de natura sociala, adica va fi redus considerabil gradul de angajare.
In mod firesc vor scadea si importurile de masini noi, implicit statul va avea de suferit din cauza reducerii colectarii de taxe vamale. Cu alte cuvinte, din aceasta taxa vor suferi transportatorii, dar si mai mult va avea de suferit statul.
Multitudinea de taxe nu incurajeaza innoirea parcurilor auto
Prin instituirea acestei taxe, cum sprijina Ministerul Finantelor impreuna cu Ministerul Transporturilor si Ministerul Mediului reinnoirea parcului auto national in conditiile in care aceasta taxa este perceputa in final tot transportatorului?
De ce este nevoie pe langa taxa de drum in combustibil, rovinieta, ecovaloare, taxa de mediu, impozitul pe vehicul, taxa de inmatriculare, taxa ARR, taxa RAR etc., care, oricum, nu se regasesc sub nicio forma in beneficii pentru transportatori, daca acum sa introduce un bir suplimentar, care contravine ca scop tuturor contributiilor sociale platite de angajat si angajator?
Cum sprijina Ministerul Finantelor asigurarea conditiilor optime pentru desfasurarea transportului atat timp cat drumurile sunt intr-o stare deplorabila, distrugand zilnic investitiile societatilor de profil (autovehiculele)?