La inceputul acestui an, taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de autoritatile de romane. Acestea au afirmat ca intentioneaza sa limiteze importul de masini poluante dupa aderarea Romaniei la UE. Inca de la inceput taxa a declansat reactii pro si contra. Insasi Comisia Europeana a criticat taxa, considerand ca nivelul ridicat al acesteia pentru masinile vechi de import reprezinta o discriminare.
Noua taxa va taia elanul celor care aduceau masini vechi din statele-membre UE. Sistemul de taxare propus de Ministerul Finantelor avantajeaza importurile de masini noi. Este aceasta masura benefica pentru importatorii de masini din Romania? Federatia Patronilor Bihor, prin departamentul "dealeri-auto" a venit in intampinarea firmelor private din acest domeniu de activitate care au dorit sa se informeze despre taxa de inmatriculare, organizand, luni, o masa rotunda pe aceasta tema la Hotelul Continental.
Interesant este ca la eveniment nu au participat nici societatile de leasing si nici importatorii de masini second-hand, cei care s-au aratat cei mai nemultumiti de introducerea taxei buclucase. Nici importatorii de masini noi nu s-au inghesuit sa participe, in sala aflandu-se doar doi, trei dintre acestia.
Importatorii nu accepta decat taxa de ecologizare
Octavian Bara, vicepresedintele FP Bihor, a fost moderatorul discutiilor, invitati fiind reprezentanti ai Directiei Generale a Finantelor Bihor, ai Inspectoratului de Politie Judetean Bihor, ai Registrului Auto Roman si ai Protectiei Mediului Bihor.
"Nu credem ca este corecta titulatura folosita pentru aceasta taxa. In mod normal, am putea-o numi taxa de ecologizare, ar fi mai corect. Taxa se justifica daca dorim sa reducem poluarea si sa scoatem de pe piata masinile care nu mai indeplinesc conditiile de noxe pe care au fost programate sa le elimine. Dupa cum stim noi, cei care ne ocupam cu reviziile tehnice la autoturisme, exista indivizi destepti care introduc pe piata masini cu vechime de 3-4 ani, care au la bord mai mult de 150.000 km, pe care le vand fraierilor, mintindu-i ca nu au parcurs decat 60.000 sau 80.000 km. Or, la revizie ne dam seama imediat de smecherie.
Va spun clar ca, indiferent de marca, orice masina cu vechime de 3-4 ani nu mai respecta conditiile de noxe pentru care a fost creata. De aceea dorim ca banii rezultati din plata acestei taxe sa fie folositi pentru reinnoirea parcurilor auto. Nu este normal ca Ministerul Mediului sa puna la dispozitie bani numai pentru reinnoirea a circa 15.000 de masini, cand necesarul este mult mai mare. Daca banii din aceasta taxa de ecologizare ar fi alocati pentru acest deziderat, am fi si noi multumiti", a precizat Bara.
Romania nu renunta la taxa
Daca importatorii second-hand sunt cei dezavantajati nu s-a vazut, intrucat acestia au fost sublimi, dar au lipsit cu desavarsire. De remarcat ca nici Cehia si nici Ungaria nu au renuntat la taxa de prima inmatriculare, fiecare dintre state si-a protejat producatorii interni. Numai Polonia a renuntat si, in cateva luni dupa aderare, s-a trezit cu sute de mii de masini second-hand, care in cativa ani trebuie casate. Cele mai mari nemultumiri din partea celor prezenti la masa rotunda au vizat modul de calcul al taxei. Reprezentanta DGFP Bihor a spus ca se pot aduce corecturi la noul Cod fiscal, scopul intalnirii de luni fiind de a intocmi o lista cu revendicari care sa fie trimisa la Bucuresti.
Important este ca DGFP Bihor nu se ocupa de calculul taxei, ci fiecare importator, societate de leasing etc. trebuie sa si-o calculeze. Pe de alta parte, Ministerul Mediului a facut public faptul ca in niciun caz Romania nu va renunta la taxa de ecologizare, ci, poate, va proceda la reducerea ei.