Chiar daca Romania nu mai exporta la fel de mult ca in perioada de dinainte de 1989, cantitatea de vin care pleaca in strainatate ramane una destul de insemnata. Potrivit datelor furnizate de Patronatul National al Vinului si Viei, cu toate ca germanii sunt cei mai mari consumatori de vinuri romanesti, licoarea lui Bachus a ajuns si pana in Japonia si in Coreea de Sud.

In 2006, tara noastra a exportat in Germania 6662,9 tone de vin, in valoare de 4589,4 mii de euro. Pe locul doi, in topul cantitatii de vin exportate de Romania, se afla Rusia, care a importat de la noi anul trecut o cantitate de vin de 1.103 tone, in valoare de 1240,5 mii de euro. Pe de alta parte, la polul opus, Romania a tras in jos balanta comerciala, printr-un import de 35.362 de tone de vin, in valoare de 13084,5 mii de euro, din Republica Moldova. De mentionat este faptul ca vinul romanesc a ajuns pana in Japonia si Coreea de Sud. Japonezii au importat anul trecut 112,9 tone de vin, cu o valoare de 164,9 mii de euro, in timp ce coreenii au degustat si ei licoarea romaneasca, importand 44,1 tone de vin, cu o valoare de 76,3 mii de euro. Odata cu integrarea tarii noastre in UE insa, producatorii se tem de o invazie a vinurilor europene pe piata romaneasca.

Afaceri cu vin de 450 de milioane de dolari

Piata vinului romanesc a atins anul trecut valoarea de 450 de milioane de dolari. In ciuda restrictiilor impuse de Uniunea Europeana, viticultorii romani au continuat sa cultive aceleasi soiuri de vita de vie si sa faca vin dupa metode neschimbate.
Presedintele Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe, ne-a declarat ca in 2006, piata vinului a crescut cu peste 10%, de la 400 de milioane de dolari, cat a inregistrat in 2005, la 450 de milioane. "In volume, piata e cam de 1,5-1,8 milioane de hectolitri, restul din media de 6 milioane de hectolitri, total productie estimata anual aflandu-se in consum", a precizat Ovidiu Gheorghe. In ceea ce priveste previziunile pentru anul acesta, producatorii se arata optimisti. Ei sustin ca piata vinului va inregistra o crestere care se datoreaza in primul rand investitiilor facute in ultimii doi-trei ani, din fondurile Sapard, in viticultura si in vinificatie.
"Acestea cresc randamentul productiei de struguri si nivelul calitatii vinului romanesc", ne-a spus presedintele PNVV. Pe de alta parte, acesta sustine ca importurile vor juca un rol important in cresterea pietei vinului. In acest moment, in Romania exista circa 80 de firme care comercializeaza vin si care au si retea proprie de distributie.
In ciuda controverselor iscate din cauza interdictiilor impuse de Uniunea Europeana in ceea ce priveste cultivarea unor soiuri romanesti de vita-de-vie, Ovidiu Gheorghe spune ca "structura varietala din cultura de vita-de-vie nu a fost modificata major".
Totodata, el sustine ca intentia producatorilor de struguri si de vin din Romania este de a modifica gama varietala astfel incat in cativa ani sa creasca ponderea strugurilor pentru vinurile rosii. "Un alt obiectiv este de a avea in cultura, suprafete cat mai extinse de vita-de-vie din soiuri autohtone", ne-a mai spus presedintele PNVV.