Saptamana trecuta, ministrul Economiei, Codrut Seres, s-a intalnit cu ministrul italian al Activitatilor Productive, Claudio Scajola, cu ocazia semnarii documentelor finale de privatizare a Electrica Banat si Electrica Dobrogea cu ENEL Italia. Cei doi oficiali au discutat si despre stadiul proiectului Conductei Europene de Transport Petrolier Constanta-Trieste, care, in opinia ministrului italian, reprezinta unul dintre cele mai importante aspecte pentru colaborarea romano-italiana.
Potrivit oficialilor de la Bucuresti, de conducta Constanta-Trieste sunt interesate si companiile GE Energy Oil&Gas si China National Oil Corporation.
De asemenea, printre institutiile care vor sa finanteze proiectul se numara Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si International Finance Corporation, membra a grupului Bancii Mondiale.
Costul estimativ de constructie a conductei petroliere care va traversa teritoriul Romaniei este de 1,9 miliarde de euro. Pe langa aceasta suma, proiectul mai necesita investitii de circa 2-3 miliarde de euro.
Constructia oleoductului ar putea incepe, cel mai devreme, in 2007. Conducta, cu o lungime totala de 1.360 de kilometri, va porni din Portul Constanta si va trece prin Serbia si Muntenegru, inainte de a ajunge in Croatia. Traseul conductei va continua pana la Trieste, unde se va conecta la sistemul Trans Alpine Pipeline - TAP, care aprovizioneaza Austria si Germania. O alta bifurcatie va asigura transportul catre Venetia, urmand sa alimenteze rafinariile din nordul Italiei.
Capacitatea anuala a oleoductului va fi de 112 milioane de tone de petrol.