Ministerul Transporturilor a "gandit" un proiect de ordonanta prin care soferii sunt obligati sa isi "incalte" masinile cu anvelope de iarna, altfel se vor alege cu amenzi usturatoare. Desi noile reglementari se afla in stadiul de proiect, fiind in dezbatere publica pana pe 11 noiembrie, comerciantii au inceput sa scumpeasca anvelopele, iar soferii se grabesc sa isi cumpere cauciucuri de iarna.

Initiatorii proiectului de ordonanta spun ca prin noile reglementari se doreste cresterea sigurantei rutiere, accelerarea programelor de intretinere, reabilitare si constructie a drumurilor, dar si... necesitatea stringenta a asigurarii fondurilor pentru intretinerea, repararea, modernizarea si constructia de drumuri. Banii sunt cautati in buzunarele soferilor care vor indrazni sa nu isi echipeze masinile cu anvelope de iarna intre 1 noiembrie - 31 martie si care vor fi amendati cu sume cuprinse intre 540 si 1.200 de lei.
Astfel, dupa punctul 28 al alineatului (1) al articolului 102 din Codul Rutier se va introduce un nou punct, care pedepseste "conducerea autovehiculului pe drumurile publice in perioada 1 noiembrie - 31 martie, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului cu o masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone fara ca acesta sa fie dotat pe axa/axele de tractiune cu anvelope de iarna". Amenzile aplicate persoanelor fizice se incadreaza la clasa a IV-a de sanctiuni, adica de la 9 la 20 puncte-amenda.
In plus, transportatorii de marfuri sau persoane care nu au montate pe masini cauciucuri de iarna si blocheaza un drum, in afara amenzii, vor fi obligati sa achite si costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Potrivit proiectului de ordonanta, anvelopele de iarna sunt cele omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992, in care se spune ca pe pneurile de zapada trebuie sa fie aplicate literele M+S (Mud & Snow - Noroi & Zapada - n.r.)

Febra cumparaturilor

Soferii trebuie sa umble serios la portofel, fie ca aleg sa respecte legea si sa isi cumpere anvelope de iarna, fie ca o ignora si sunt amendati.
Doljenii deja au inceput sa isi cumpere cauciucuri, unii pentru ca oricum foloseau cauciucuri de iarna in anotimpul rece, altii de frica amenzilor.
Ca de obicei, cand e rost de castig, comerciantii cresc preturile. Cauciucurile de iarna s-au scumpit cu aproximativ 15 la suta. In acelasi timp, comerciantii de cauciucuri uzate aproape ca nu mai fac fata cererii.
Ieri, in Targul de saptamana "1 Mai" din Craiova, cei cativa comercianti de anvelope uzate se intreceau in oferte. Doritorii erau "atrasi" cu preturi intre 40 si 100 de lei anvelopa, in functie de dimensiuni, gradul de uzura si marca.
Cei cu portofelele mai "groase" isi pot cumpara cauciucuri noi incepand de la 150 de lei bucata, de asemenea, in functie de dimensiuni si de marca.
Un comerciant din Craiova, specializat in vanzarea de anvelope si jenti, a explicat ca in ultima perioada preturile la cauciucurile de iarna au crescut cu 10-15 la suta, insa scumpirea vine de la producatori si nu de la comercianti. Astfel, un cauciuc pentru Dacia Logan, produs in Italia, era vandut cu 240 de lei, in pret fiind inclusa insa si montarea.

Soferii le ureaza numai "de bine" guvernantilor

Desi majoritatea soferilor recunosc ca anvelopele de iarna sunt utile, faptul ca trebuie sa scoata bani din buzunar la "initiativa" Ministerului Transporturilor i-a cam enervat.
Astfel, un craiovean a "indraznit" si si-a cumparat doua cauciucuri noi pentru Cielo, la 150 de lei bucata. Vestea ca ar putea fi obligat sa cumpere inca doua cauciucuri de iarna l-a luat pe nepregatite si se gandeste sa aleaga varianta "second hand".
"Am cumparat doua cauciucuri noi, pe care am dat 300 de lei. Daca va aparea aceasta lege, va trebui sa imi iau inca doua, insa, avand in vedere ca le voi pune pe spate, o sa iau unele uzate", a declarat D.A. pentru Gazeta de Sud.
Alt sofer e hotarat sa tina masina in garaj in sezonul rece, pentru ca il costa prea mult patru cauciucuri de iarna. "In plina criza astia s-au gasit sa mai scoata bani de la noi. Mai bine tin masina in garaj toata iarna si fac economie si la benzina", a spus I.Dumitru, proprietarul unui Daewoo Matiz.
Proiectul de lege initiat de Ministerul Transporturilor urmeaza sa treaca pe la comisiile de specialitate, dupa care va fi supus la vot in plenul parlamentului. In cazul in care acesta va fi votat, modificarile vor intra in vigoare in termen de 15 zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial.
Amenzi si pentru transportatori
Acelasi proiect prevede ca efectuarea transportului de marfuri sau de persoane pe drumurile publice in perioada 1 noiembrie - 31 martie fara ca autovehiculele sa fie dotate cu anvelope de iarna, iar pe drumurile acoperite cu gheata sau polei, fara a avea montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, va fi considerata contraventie si va fi amendata cu sume cuprinse intre 2.500 si 4.000 de lei.
Legislatia din UE
In timp ce Ministerul Transportului din Romania incearca sa oblige soferii sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna, putine tari din UE au reglementari asemanatoare.
*In Austria si Elvetia, pneurile de iarna sunt obligatorii pentru autoturisme in perioada 1 noiembrie - 15 aprilie, atunci cand drumurile sunt acoperite de polei, gheata sau zapada.
*In Finlanda, pneurile de iarna sunt obligatorii intre 1 decembrie si 1 martie.
*In Franta, cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii. In unele zone muntoase, soferii sunt avertizati prin indicatoare de necesitatea folosirii lanturilor sau a pneurilor de iarna.
*Germania obliga soferii sa isi doteze masina cu pneuri corespunzatoare conditiilor meteo. Automobilele cu anvelope de vara nu au voie sa circule pe drumuri acoperite de zapada si gheata, in caz contrar fiind pasibili de amenzi.
*In Italia nu exista obligativitatea folosirii pneurilor de iarna decat in regiunea muntoasa Val d’Aosta, in perioada 15 octombrie - 15 aprilie.
*In Norvegia, cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii, insa lanturile de zapada sunt necesare pe tronsoane de drum semnalizate ca atare.
*In Slovenia, soferii sunt obligati sa foloseasca lanturi de zapada sau cauciucuri de iarna cu adancime minima de 3 mm a profilului in perioada 15 noiembrie - 15 martie sau oricand conditiile meteo o impun.
*In Suedia, cauciucurile de iarna sunt obligatorii intre 1 decembrie si 31 martie, adancimea minima a profilului pneului trebuind sa fie de 3 mm.