Cotidianul.ro: Sebastian Ghita atac la premierul Victor Ponta
Lucratura a serviciilor secrete?

Pentru a doua oara in decurs de 24 de ore, Sebastian Ghita il ataca pe premierul Ponta. Daca joi atacul a fost indirect, vineri atacul a fost pe fata si Ghita a utilizat o televiziune concurenta pentru a-i strica imaginea celui despre care se stie ca ii este prieten.

10 clipuri publicitare ciudate si un scandal cu SRI

RealitateaTV a difuzat vineri mai multe clipuri publicitare (10) care promovau un site social-democrat. Numai ca aceste clipuri publicitare prezentau si deloc marginal, alaturi de o serie de lideri social-democrati - Tony Blair, Martin Schulz, Francois Hollande si Victor Ponta - si pe directorul SRI, George Maior precum si pe finantistul Mihai Tanasescu, in prezent angajat la Banca Mondiala. Evident, dupa ce unele clipuri au rulat pe ecran, SRI a luat pozitie, a negat orice implicare a lui George Maior si a cerut sistarea difuzarii clipurilor publicitare. Ceea ce s-a si intamplat. Seful editorial al Realitatii TV, Cozmin Gusa a anuntat oficial sistarea difuzarii clipurilor publicitare, el mentionand ca a tratat problema doar prin aspectul ei comercial. Aceasta este stirea. Ce urmeaza insa este insa si mai interesant.

Cine are de pierdut de pe urma clipurilor publicitare

Clipurile respective nu i-au produs insa lui George Maior cea mai mare "paguba", ci premierului Victor Ponta. Daca clipurile apareau la o televiziune din Bangladesh, sa zicem, nu avea nimeni vreo problema. Dar aparand in Romania, se poate interpreta ca premierul Ponta ar avea o implicare. In urma aparitiei acestor clipuri, Ponta are probleme de imagine si in exterior, dar si (mai ales) in tara. In primul rand este mai mult ca sigur ca liderii social-democrati europeni care apar in clipuri nu si-au dat acordul sa apara intr-o filmare publica alaturi de seful unui serviciu secret. Asta este varianta "externa" a problemei de imagine pe care o are Ponta dupa aparitia acestor clipturi; problema "interna" arata rau de tot: se asociaza numele premierului de cel al directorului SRI, o asociere care se vrea, popular, sa sune astfel: "Ponta e mana in mana cu serviciile"; "Ponta este omul serviciilor" sau "Ponta (USL) a pus mana pe servicii". Oricare din aceasta varianta suna "foarte bine", chiar "perfect" pentru cei care vor sa atace USL, PSD si pe premier si care fac in acelasi timp eforturi disperate de a-l disocia pe Traian Basescu si PDL de SRI si celelalte servicii secrete.

O lucratura specifica serviciilor secrete

Partea cea mai interesanta a intregii povesti o reprezinta beneficiarul publicitatii cumparate. Este vorba de un site care promoveaza social democratia, numai ca este un site fantoma, fara niciun minim indiciu specific: autor/autori, locatie, apartenenta etc. Un singur lucru este clar: site-ul nu este inregistrat in Romania si creaza impresia ca ar apartine cuiva din anturajul vreunui organism al UE. Din putinele "articole" postate (nesemnate) rezulta ca "fantoma" a aparut pe net in urma cu cateva zile. Tocmai din aceast cauza exista un urias semn de intrebare: de unde beneficia (anonimul) administratorul site-ului de insemnatele sume de bani pentru difuzarea clipurilor publicitare. Pentru cine nu stie, un minut de publicitate in televiziune costa foarte mult; cele 10 clipuri aveau fiecare intre 2 si 2,3 minute.
Si mai interesant este insa cine a "mijlocit" publicitatea. Si aici suntem in fata unui episod mai tare decat cele mai bune de la "Surprize, Surprize". Un ziarist de la Realitatea TV ne-a declarat ca firma de publicitate care a incheiat contractul cu ei, este condusa de Costin Ilie, care este, atentie, publisher la...Romania TV si publisher la un site de stiri arondat tot la Romania TV. (Costin Ilie a fost primul ziarist dat afara de la Cotidianul, in 2009, de catre directorul ziarului, Cornel Nistorescu). Deci, publicitatea a fost vanduta la Realitatea TV de unul dintre principalii "locotenenti" ai lui Sebastian Ghita, deputatul PSD care este si patronul Romaniei TV. Evident, orice om cu minte la cap si-ar pune urmatoarea intrebare: de ce publicitatea, sau mai precis mai mult decat frumoasa suma de bani (estimam ca este vorba de cateva zeci de mii bune de euro, daca nu mai mult - n.a.) nu a fost directionata de Costin Ilie la postul pe care il serveste, Romania TV, mai ales ca, temporar, la capitolul audiente, Romania TV sta mai bine decat concurentul sau, Realitatea TV. Raspunsul este simplu: in toata aceasta poveste, unul dintre "dirijori" este chiar Sebastian Ghita. Nu este exclus ca banii platiti celor de la Realitatea sa fie chiar ai lui. Si Ghita a vrut sa scoata castanele ( a se traduce, sa-l atace pe Ponta) cu mana concurentei. Repetam, este greu sa credem ca un site fantoma beneficeaza de o finantare care sa-i permita o publicitate in stil mare. Nu stim daca Ghita a lansat acest atac (am demonstrat ca premierul Ponta iese bine sifonat din aceasta poveste) din proprie initiativa sau a primit o comanda. Care comanda poate provenii, in ordine, de la serviciile secrete, de la Palatul Cotroceni sau de la o aripa a PSD care nu-l inghite pe Ponta. Mai exista si a patra varianta, o comanda a PDL, dar aceasta s+ar contopii cu primele doua. Nu vrem sa speculam, dar se stie ca in ultimul timp - a se vedea atacurile la Mona Pivniceru, Mariana Campeanu, Varujan Vosganian, Crin Antonescu (atacatul de serviciu), Ion Stan s.a. - Romania TV a lucrat mai mult pe baza de comanda, iar metodele utilizate au fost cele specifice serviciilor. Si in acest caz lucrarea poarta amprenta serviciilor secrete. De regula se apeleaza - ca baza de plecare - la un site obscur sau fantoma care are rolul de a furniza materialul informational, dupa care totul se transforma in "Breakingnews" si este sevit populatiei cu mai multe ingrediente. De aceasta data rolul site-ului fantoma a fost acela de a juca rolul beneficiarului de publicitate.

Atacul indirect de joi

Joi, televiziunea lui Sebastian Ghita l-a atacat indirect pe Victor Ponta. Exact in spatiul de timp in care la Antena3 in platou, era invitata mama premierului, in platou la Romania TV era invitata mama fratilor Camataru. Din punct de vedere pur tehnic, se poate afirma ca initiativa celor de la Romania TV a avut la baza ratiuni de ordin concurential. In realitate insa, s-a vrut un atac, repetam, indirect, la Victor Ponta.
Dupa cum se stie, intre Ponta si Ghita este o prietenie mai veche. Tocmai tinand cont de acest lucru, ce s-a intamplat in ultimele doua zile, ridica mari semne de intrebare.

PS
Crin Antonescu ar trebui sa se linisteasca. Nu este singurul presedinte al PNL luat in catare. Zilele trecute, unul dintre invitatii cvasi-permanenti ai Romaniei TV a coborat mult in istorie si l-a atacat si pe Ionel Bratianu. Motivul: ar fi fost rusofil. A uitat respectivul insa sa mentioneze ceva esential: si anume ca Ionel Bratianu a avut relatii buhe cu Rusia tarista, nu cea sovietica.