Pentru a atinge gustul succesului, fiecare mic afacerist a urmat pas cu pas regulile de vanzare a produselor si de atragere a clientilor, regasite intr-un plan de marketing. Pentru cei nefamiliarizati cu acest concept, obligatoriu pentru reusita afacerii, trebuie subliniat inca de la inceput ca planul de marketing este o parte a planului de afaceri, cu rol esential in dezvoltarea firmei. Etapa in care se face uz de planul de marketing este cea in care se identifica segmentul de clienti pentru produsele si serviciile pe care firma le pune la dispozitie. Planul de marketing este un document ce formuleaza un plan pentru vanzarea produselor si serviciilor si chiar daca are o structura formala, el poate fi folosit fie ca document oficial, fie informal. De obicei se foloseste la schitarea unei argumentatii pentru a introduce un nou produs, in momentul reinnoirii strategiei de vanzare pentru produsele existente si nu in ultimul rand pentru construirea unui intreg plan de marketing ce urmeaza a fi inclus in planul de afaceri. In momentul in care se pregateste un plan de marketing destinatia lui vizeaza de obicei mai multe scenarii: vanzarea produselor existente pe piete existente, vanzarea de produse noi pe piete deja cunoscute, introducerea de produse pe o piata noua sau vanzarea de produse noi pe piete noi. In toate aceste situatii realizarea si folosirea unui plan de marketing sporeste sansele de eficienta ale firmei si mareste sansele de a avea profit. Efectele pozitive ale planului de marketing se resimt atunci cand acesta este intocmit corect. Primul pas in redactarea unui astfel de plan consta in pozitionarea corecta a produsului pe piata. In momentul in care se vorbeste despre pozitionarea corecta a produsului este luata in considerare in primul rand compatibilitatea acestuia cu piata. Pasul al doilea in realizarea planului de marketing pune in prim plan potentialul creativ al afaceristului. Important in aceasta etapa este mentinerea contactului permanent cu piata. Pasul numarul trei invita afaceristul la o mai mare apropiere fata de clientii sai. Trebuie sa se stie cum anume vor reactiona clientii la calitatea si la pretul produsului. Pasul cu numarul patru este penultima etapa din realizarea unui plan de marketing. In continutul sau se regaseste: un sumar al pozitiei pe care firma o ocupa pe piata, scopurile companiei, un obiectiv impus pe o perioada delimitata, o lista a pietelor tinta, o strategie bine pusa la punct si adaptata in functie de fiecare segment de piata in parte, cheltuielile, resursele si detalierea modului in care vor fi consumate, prezentarea canalelor de marketing, precum si a strategiilor competitionale. Dupa ce planul a fost intocmit, acum urmeaza perioada de studiu a rezultatelor obtinute. Acesta este de altfel si ultimul pas pe care un plan de marketing de calitate il cere.