ANAF si-a definitivat metodologia de lucru cu societatile inactive. In urma unui simplu control, o firma se poate trezi in lumea celor drepti, fara drept de a mai primi sau emite documente fiscale tipizate.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a stabilit recent metodologia dupa care vor fi vanate firmele-fantoma, care nu mai au nici un fel de activitate sau care nu functioneaza la sediile declarate. Fiscul va avea astfel cadrul legal necesar pentru eliminarea acestor societati de pe piata. Firmele vor fi verificate permanent, iar lista oficiala a celor inactive va fi reactualizata lunar, fiind publicata in Monitorul Oficial. "Firmele inactive vor fi monitorizate dupa noua metodologie de lucru. Urmarim societatile fara activitate sau care au sedii fictive si se sustrag controlului fiscal. Aceste firme nu mai au voie sa faca tranzactii. Inspectorii nostri le vor verifica, iar lista va fi reactualizata permanent, pana pe data de 15 a fiecarei luni", a declarat Mihai Antonescu, director executiv adjunct al Directiei Generale a Finantelor Publice (DGFP) Dolj. Fiscul va face controale inopinate la sediile declarate ale societatilor aflate pe listele speciale.
Proceduri simplificate
Un contribuabil din aceasta categorie se poate afla in trei situatii tipice, pentru fiecare dintre aceastea existand proceduri distincte. Astfel, o prima categorie este aceea a firmelor care nu mai functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat. Daca autoritatea de control nu poate lua legatura cu reprezentantul legal al societatii, atunci echipa de control va solicita in scris prezenta acestuia la sediul organului de control, stabilind data si ora de prezentare. In cazul in care cel somat nu se prezinta, inspectorii incheie un act de control in care vor preciza actiunile si demersurile facute pentru identificarea firmei. La final, vor intocmi un dosar care va contine o serie de documente, printre care si lista declaratiilor lipsa si perioada in care acestea nu au fost depuse. Urmeaza includerea societatii in categoria contribuabililor inactivi.
A doua categorie este cea a firmelor cu domiciliul fiscal la o adresa inexistenta. Dupa ce constata situatia, echipa de control intocmeste un proces-verbal de consemnare a starii de fapt, dupa care se urmeaza procedurile obisnuite. Ultimul caz este cel al societatilor care-si desfasoara activitatea la sediul social declarat. Aici, procedurile sunt cele obisnuite.
Interdictie la facturi
Potrivit noului act normativ, de la data declararii ca inactiv, contribuabilul nu mai are dreptul sa utilizeze facturi, facturi fiscale si alte documente sau formulare tipizate cu regim special. Documentele emise de un contribuabil declarat inactiv cu incalcarea acestei interdictii nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal.