Dupa ce in ultimii ani lucrarile de constructie a mult-asteptatelor autostrazi romanesti au trenat, fie din cauza unor neintelegeri intre autoritati si constructori, fie chiar din motive de clientela politica, iata ca Guvernul pare a se dezmetici si gaseste ca realizarea unor autorute moderne este strict necesara in conditiile integrarii. Mai mult, socotelile Executivului arata ca se poate ajunge la performanta de a construi circa 240 de kilometri de autostrada pe an.
Programul national de constructie de autostrazi pentru 2007-2013, aprobat la ultima sedinta de guvern, prevede realizarea a 1.800 de kilometri de autostrada si un necesar financiar de 13 miliarde de euro, a declarat ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.
Pentru aceasta, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) propune o noua abordare pentru programul national de constructie de autostrazi, se arata intr-un comunicat al Guvernului. Potrivit acelorasi surse, ministrul Radu Berceanu a prezentat la ultima sedinta a Executivului un plan care sa permita constructia a 240 km de autostrada pe an, care include si propunerea de finantare din fonduri europene a portiunilor de autostrada "interesante pentru Uniunea Europeana". Programul prevede concentrarea tuturor sumelor pe acele portiuni si posibilitatea realizarii de concesionari acolo unde exista trafic foarte important si interesul firmelor sau a consortiilor.
Premierul Calin Popescu-Tariceanu a declarat ca i-a cerut ministrului Transporturilor sa faca o evaluare rapida a legislatiei si sa propuna solutii care sa permita reducerea termenelor pentru constructia unei autostrazi. El a dat ca exemplu faptul ca, de la luarea deciziei politice de construire a unei autostrazi si pana la inceperea lucrarilor unui kilometru de autostrada se pierd in prezent cinci ani. Si asta din cauza birocratiei privind procedurile administrative, avizele, elaborarea proiectelor, licitatiile, care lungesc foarte mult durata de executie. In plus, Romania va insista pe langa Comisia Europeana sa permita o scurtare a procedurilor, a apreciat prim-ministrul.

Finantari UE pentru Coridorul IV

Sumele acordate de UE vor fi concentrate pe culoarul IV de transport paneuropean, pe portiunea Nadlac-Sibiu, a precizat ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.
Pe de alta parte, banii de la buget ar urma sa fie utilizati pentru a face o autostrada care sa uneasca Mol-dova cu Transilvania. Potrivit lui Berceanu, aceasta autostrada va fi realizata intr-un sistem nou. Astfel, in perioada 2007-2013 se va construi un sens de mers, apoi, pe masura ce traficul va creste, celalalt sens de mers. Proiectul si terenurile vor fi deja achizitionate in prima faza a proiectului. Totodata, ministrul Berceanu a anuntat ca tot pentru concesiune sunt prevazute si inelul mare de centura al Bucurestiului, de 105 km, precum si portiunile Ploiesti-Brasov si Pitesti-Sibiu.

Va exista sigur taxa de autostrada

In ceea ce priveste finantarea constructiei de autostrazi, Radu Berceanu a adus in discutie si problema taxelor de autostrada. El a explicat ca, daca nu ar fi introduse taxe de autostrada, prin impozitele si taxele pe care le platesc toti cetatenii ar contribui la finantarea lucrarilor de constructie, "intr-un mod oarecum egalitarist, inclusiv cei care nu au masina"(...). "Cei care nu vor sa plateasca merg pe drumuri nationale", a conchis Radu Berceanu.
O alta problema cu care Romania se confrunta in acest domeniu este, in opinia reprezentantilor Guvernului, legata de constructori. Radu Berceanu a apreciat ca acestia nu sunt foarte multi, nu sunt foarte bine dotati cu utilaje si echipamente si nu dispun nici de personal.