Munca la negru este un fenomen din ce in ce mai infloritor in orasul Constanta. Aceasta este concluzia pe care ar trebui sa o tragem in urma ultimelor rapoarte ale Inspectoratului Teritorial de Munca Constanta, care, in anul ce tocmai s-a incheiat, a efectuat 1983 de controale in vederea depistarii si stoparii acestui flagel. Desi controalele au fost lungi si dese, amenzile si atentionarile asemenea, ITM a descoperit ca in Portul Constanta majoritatea personalului lucreaza la negru, deoarece nu mai putin de aproximativ 3000 de persoane nu au contracte de munca. Dupa toate aparentele, inspectorii ITM isi cam consuma pixurile si hartia chitantierelor degeaba atunci cand aplica amenzi contraventionale angajatoriilor care au in dotare oameni fara forme legale de munca, din moment ce acestia cotizeaza la platirea amenzilor, dar continua sa foloseasca aceasta forma de munca, ilegala de altfel. Pentru formarea unei opinii despre ce se intampla in cadrul firmelor de shipping din Portul Constanta, trebuie spus ca din 300 de angajati, mai bine de 60% dintre acestia nu au forme legale de munca. Ultima gaselnita a angajatorilor, pentru a nu fi depistati, este intocmirea unui contract cadru pentru salahori, hamali, curieri si oamenii de serviciu, prin care este specificat faptul ca acestia muncesc numai doua ore zilnic si numai la solicitatarea armatorului, la operatiunile de incarcare - descarcare. Pana aici, toate bune, frumoase si chiar legale, insa se pare ca armatorii au alta notiune a timpului decat restul lumii, deoarece, potrivit reprezentantilor ITM, pentru unii dintre ei doua ore inseamna, de fapt, pana la 12 ore de munca zilnic. "Din pacate pentru persoanele care sunt astfel exploatate, nu se poate face nimic, asta doar in cazul in care ei nu reclama acest fapt", ne-a declarat inspector sef adjunct Relatii de Munca, Maria Petrica.

Copiii cara cu carca in Portul Constanta

Insa, cel mai ingrijorator este faptul ca in ultima vreme in Portul Constanta a crescut numarul minorilor care muncesc, evident, fara forme legale. Ultimele controale ITM au scos la iveala faptul ca 10% din personalul portuar este minor, angajatii avand varste cuprinse intre 15 si 17 ani. "Copiii, pentru ca altfel nu ii putem numi, provin din familiii cu posibilitati finaciare destul de reduse si care se bucura ca au cu ce cumpara un colt de paine de pe urma faptului ca sunt pusi sa care cu carca", ne-a mai declarat inspectorul sef adjunct Maria Petrica. In aceste conditii, inspectorii ITM au declarat ca vor aplica in continuare amenzi conform legii, dar ca sunt constienti ca situatia va ramane, o buna bucata de vreme, neschimbata in ceea ce priveste exploatarea "la negru” atat a minorilor, cat si a persoanelor mature.