Deficitul de locuinte din Romania ii indreptateste pe multi din domeniul constructiilor sa estimeze o cifra de afacere in continua crestere. Un exemplu il constituie patronii fabricilor de termopane, care isi freaca mainile de bucurie cand vine vorba de anticiparea profitului din anii viitori. Dar pe langa cresterea productiei, vor aparea implicit si numeroase locuri de munca, dupa spusele celor din domeniu.

Marii producatori de tamplarie termoizolanta anticipeaza cresteri semnificative ale cifrei de afaceri de la an la an. ßi asta pentru ca in Romania exista un deficit de peste un milion de locuinte, iar la constructia lor se va folosi geamul termopan. Normele, potrivit carora din 2009 nu se va mai putea inchiria sau vinde o locuinta daca aceasta nu este izolata termic, vor genera venituri mai mari producatorilor de termopane. In plus, din totalul geamurilor de termopan montate pana acum, doar 15% s-au schimbat, ceea ce inseamna ca exista un potential de 85% de geamuri care trebuie schimbate, ne-a declarat Cristi Berlea, directorul de vanzari Aplast, companie care produce si comercializeaza tamplarie termoizolanta. ¥inand cont de acest potential, reprezentantii ai Aplast estimeaza ca vor avea cresteri exponentiale cu 50-70 de procente anual.
Iar pentru a atinge aceste obiective indraznete, vor investi, chiar de anul viitor, peste trei milioane de euro in dezvoltarea si diversificarea capacitatilor de productie.
ßi producatorii de profile pentru termopane anunta livrari mai mari catre Romania. Spre exemplu, Angelescu Gheorghe de la Veka afirma ca valoarea profilelor livrate anul acesta, de 12,5 milioane de euro, este mai mare cu 20% fata de cea din anul trecut. Livrarile din 2007 vor fi insa cu 30% mai mare fata de cele actuale, adica vor depasi valoarea de 15 milioane de euro.
Un alt factor care va conduce la succesul marilor producatori de termopane va fi disparitia de pe piata a celor mici, in urma implementarii normelor UE. Astfel, se estimeaza ca numai in primul an de la aderare peste 40% din cei 2.000 de producatori cati exista in momentul de fata nu vor mai fi pe piata.
Pietele externe, o oportunitate
Producatorii romani de termopane isi vand marfa si pe piata europeana. Pentru ca vanzarile in aceasta directie sa creasca, ei vor adopta o abordare mai directa a constructorilor din vest. Daca pana acum se axau pe contractele tip business-to-business, mai departe vor folosi si alte metode, precum contactarea directa a antreprenorilor sau prezentarea de oferte in cadrul expozitiilor de profil din UE. Termopanele produse in Romania se folosesc la constructia de vile de vacanta pe coastele Spaniei si la complexe rezdentiale in Belgia, dupa cum sustine Cristi Burlea.
Mai multe locuri de munca
Dar pentru ca afacerea si productia sa creasca, va fi nevoie, pe langa investitii si disparitia unor concurenti, de mai multi angajati. Cei de la Aplast, spre exemplu, estimeaza ca numai in 2007 vor deschide alte 100 de magazine. Pentru fiecare magazin se vor angaja patru oameni, dupa cum declara Catalin Nicolaescu (foto), director executiv Aplast. Daca in prezent compania are 350 de angajati, numarul acestora practic se va dubla, prin incorporarea a inca 400 de salariati in 2007.