Orice impozit este o povara pentru cetatean. Va trebui insa sa alegem intre doua rele: impozitul cota unica sau impozitul diferentiat in functie de venit. Ce trebuie sa facem?

Lasand la o parte ambitiile politice si cele de imagine ce premerg alegerilor din acest an, consideram ca este necesar ca cetatenii lucratori ai acestei tari sa cunoasca exact ceea ce inseamna introducerea sau nu a cotei unice de impozitare.
De fapt, modalitatea de impozitare este una dintre principalele divergente ale programelor politice ale celor doua importante blocuri politice romanesti, aflate acum in competitie pentru alegerile din noiembrie.

Doua curente de opinie asupra impozitelor

Este vorba despre doua propuneri in ceea ce priveste impozitele. Unii spun ca, indiferent de marimea salariului sau a veniturilor obtinute de un cetatean in urma muncii sale, sa se aplice o cota fixa de impozit, 16% sau 12%, poate conteaza mai putin procentele. Altii afirma ca este mai bine ca impozitele sa fie diferentiate in functie de marimea salariilor obtinute.
Sigur ca nu vom mai comenta cine sunt adeptii primei variante sau cine sunt ceilalti. Nici schimbarea de atitudine a unor promotori ai uneia din variante, care, acum, si-au modelat opiniile in functie de cum "bate vantul". Politic, bineinteles.
Cum nu ne propunem sa fim de partea nici unei tabere si nici nu dorim sa lansam opinii de analisti economici "atotcunoscatori", ne vom rezuma la a prezenta comparativ cele doua propuneri privind impozitarea si sa va lasam pe dumneavoastra sa decideti ce este mai bine pentru fiecare.
Sa luam in discutie prima varianta, cea privind cota unica de impozitare. Este o varianta care, la un anumit moment, a fost sustinuta de lideri ai ambelor tabere, doar ca ea nu a convenit veteranului politicii postdecembriste romanesti, nimeni altul decat presedintele Romaniei.
Dupa unii comentatori, introducerea unei cote unice de impozitare, spre exemplu cota de 16% propusa de una dintre tabere, este o masura considerata eficienta doar in cazul unui salariu mediu brut pe economie, in 2005, de 9,2 milioane de lei.
Spre exemplu, in cazul unui venit lunar de 20 de milioane de lei, salariu corespunzator pentru circa 14,3 la suta din salariatii tarii, castigul este de 1.006.000 de lei pe luna, in varianta aplicarii unei cote unice de impozitare de 16%. Daca s-ar aplica o cota diferentiata de impozitare pentru acelasi venit, castigul ar fi de numai 438.000 de lei pe luna. Astfel, se observa ca in cazul aplicarii cotei unice de 16% castigurile cresc pe masura ce veniturile salariale sunt mai mari. Tot ca un exemplu, la un venit lunar de 35 de milioane de lei, in varianta cotei unice de impozitare, castigul lunar este de 3.601.000 de lei pe luna, in timp ce in varianta impozitului diferentiat, castigul este de 831.000 de lei pe luna.
Dupa cum afirma sustinatorii cotei unice de impozitare, pe masura ce salariile vor creste in Romania, cota unica de 16% devine tot mai avantajoasa pentru majoritatea salariatilor.
Pe de alta parte, tot dupa calculele specialistilor, la un venit lunar de 7,5 milioane de lei, ceea ce reprezinta 21,8% din totalul salariatilor, in varianta sustinatorilor cotei unice de impozitare, se pierd 31.500 de lei, iar in cazul cotei diferentiate exista un castig lunar de 116.250 lei.
De cealalta parte a baricadei, cei care propun impozitul diferentiat sustin ca doar putin peste 156.000 de salariati au venituri de peste 20 de milioane de lei, adica aproximativ 3,2% din totalul salariatilor, astfel ca doar acestia vor fi avantajati de cota unica de impozitare, in timp ce marea masa a salariatilor ar pierde prin impunerea unei cote unice de impozitare.
Aceiasi promotori ai cotei diferentiate de impozit, care propun pentru 2005 ca impozitul maxim sa fie de 38%, iar impozitul minim de 14%, sustin ca majoritatea angajatorilor platesc salarii de 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 milioane brut. Acestia, spun ei, vor plati impozite mai mari pentru salariatii proprii, in varianta aplicarii unei cote unice, in timp ce companiile care au salariati cu venituri foarte ridicate, de la 22 de milioane in sus, sunt cu mult mai putine. Deci, prin impunerea unei cote unice de impozitare, s-ar scumpi costul de munca al angajatorilor si nu s-ar "scoate economia din zona gri in zona alba, ci, din contra, i-ar mai trimite si pe altii in zona gri, pentru ca se scumpeste pentru angajator costul total al fortei de munca".
Nu in ultimul rand, cei care propun impozitul diferentiat in functie de venit arata ca aceasta metoda de impozitare progresiva functioneaza in toate tarile dezvoltate, precum Germania, Italia, Franta, Anglia si chiar in SUA. Cele cateva exceptii cu o cota unica de impozitare sunt aplicate in niste tari foarte mici sub aspectul teritoriului si al numarului de locuitori si fara o mare polarizare sociala si o complexitate ca cea a economiei romanesti.

Ce model de impozit ne trebuie?

Nu ne mai ramane decat sa ne calculam veniturile obtinute lunar sau anual, sa vedem cat cumuleaza acestea si sa optam pentru o cota unica de impozitare sau pentru una diferentiata. Sigur ca sunt unii care vor constata ca le convine cota unica de impozitare. Celor mai multi insa, le va conveni cota diferentiata. Asta nu doar pentru faptul ca le va fi lor mai bine, ci si pentru ca le va fi mai rau celor care castiga bani multi.