Luni, la Clubul Diplomatic din Bucuresti, a avut loc lansarea volumului Carta Alba a IMM din Romania, 2006 - editia a IV-a. Carta IMM-urilor, initiata de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania si realizata, in acest an, in colaborare cu Agentia Nationala pentru IMMC, este prima analiza aprofundata a IMM-urilor din tara noastra, realizata in perspectiva integrarii Romaniei in U.E., care ofera principalele elemente necesare valorificarii marelui lor potential economic si social si transformarii IMM-urilor in propulsorul economiei Romaniei, de facto, in U.E.
Ioan Mintas, presedintele CLIPMM Bihor, prezent la lansare, ne-a informat ca, intr-o perioada in care se fac referiri din ce in ce mai frecvente la si despre IMM-uri, in care se elaboreaza si se publica numeroase materiale, aparitia Cartei Albe a IMM din Romania naste cel putin o intrebare: ce aduce nou? Raspunsurile ar fi multe: analiza aprofundata a situatiei IMM-urilor din Romania la nivel national, sectorial, regional, judetean; analiza situatiei IMM-urilor in viziunea contextuala a tuturor intreprinderilor, a proceselor de privatizare si restructurare, a economiei romanesti in ansamblul sau; analiza fenomenului antreprenorial in dinamica, pornind din 1990 si pana in prezent, cu accent pe evolutiile din ultimii ani; analiza IMM-urilor si a celorlalte intreprinderi cu accent pe performantele economice si sociale. "Lucrarea de 350 de pagini, realizata de un colectiv de specialisti si editata de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) impreuna cu ANIMMC, reprezinta cea mai cuprinzatoare analiza a fenomenului antreprenorial, realizata vreodata in Romania. Lucrarea contine si rezultatele unei cercetari desfasurate pe un esantion reprezentativ, la nivel national, de 1.306 intreprinzatori", a precizat presedintele CLPIMM Bihor.
Firmele considera ca mediul de afaceri din Romania este nefavorabil, acuzand presiunile UE
Majoritatea firmelor mici si mijlocii prognozeaza pentru acest an o imbunatatire a indicatorilor economici si o deteriorare a mediului de afaceri. Datele sunt incluse in a patra editie a Cartei Albe a IMM. Este un lucru surprinzator faptul ca numarul IMM-urilor care apreciaza mediul de afaceri ca fiind favorabil firmelor s-a redus aproape la jumatate, de la 52% din totalul firmelor la 30% in acest an. Neincrederea in mediul economic nu este determinata de factori economici, ci de factorii politici si de presiunile Uniunii Europeane. Fata de anul trecut, cand numarul IMM-urilor, care considerau ca mediul de afaceri este stanjenitor, era de 23% din total, anul acesta procentajul a crescut la 34%. In ceea ce priveste evolutia indicatorilor economici, previzionata de firmele intervievate pentru anul 2006, aproape 60% au apreciat ca vor avea performante economice mai bune fata de 2005. Se constata, de asemenea, o reducere cu 12% a firmelor care au previzionat indicatori economici inferiori celor din 2005. Pentru 64% din IMM-uri, cea mai importanta oportunitate pentru afaceri o reprezinta piata interna, procentaj in usoara scadere fata de 2005. De asemenea, asimilarea de noi produse si intrarea pe alte piete reprezinta oportunitati pentru un numar important de firme.
Fiscalitatea si birocratia, printre marile dificultati
Fiscalitatea si birocratia raman in continuare cele mai importante dificultati, cu care se confrunta peste 64% din firme. Scaderea cererii interne ocupa locul al treilea in topul celor mai mari dificultati de pe piata, fiind indicata de 41,58% din firmele intervievate. Printre alte dificultati, intreprinderile mici si mijlocii au indicat dobanzile ridicate la credite, in proportie de 41,25%, coruptia - 38% si inflatia - 29%. Analiza pietelor pe care IMM-urile isi comercializeaza produsele evidentiaza ca 77,84% din firme au in vedere doar piata locala si nationala, 58,51% actioneaza numai pe piata locala, 15,48% vizeaza piata Uniunii Europene, iar 11,72% vand produse sau servicii in alte tari europene.
Se constata o orientare net superioara spre pietele externe, dat fiind faptul ca, fata de anul trecut, numarul firmelor care se orienteaza spre pietele externe a crescut in medie de sase ori, in timp ce numarul IMM-urilor care activeaza pe piata locala si nationala s-a redus fata de 2005.