Intr-o economie de piata functionala, definitorii sunt concurenta libera, loiala si lupta pentru satisfacerea clientilor in scopul obtinerii de profit. Exista insa deseori situatii in care cooperarea se dovedeste a fi bine-venita, servind intereselor comune ale intreprinzatorilor. Cooperarea inseamna, pe langa dezvoltarea schimbului de informatii la nivelul comunitatii de afaceri, si facilitarea relatiilor cu autoritatile publice si de reglementare legislativa.
Rezultatele sondajelor Agentiei Nationale pentru IMM scot in evidenta faptul ca majoritatea IMM-urilor isi dezvolta afacerile intr-un climat de izolare fata de ceilalti actori de pe piata, izolare care nu este de natura sa favorizeze si sa fertilizeze tocmai schimbul de experienta si de bune practici sau sa conduca la atingerea unei greutati specifice "a vocii" cu care se exprima IMM in mediul de afaceri.
Despre gradul de participare a IMM-urilor in organizatii de afaceri, putem spune numai ca exista un procentaj redus al IMM-urilor care au statut de membru in organizatii de afaceri. Doar o treime din IMM si-au declarat afilierea ca membru in cel putin una dintre formele de asociere.
Majoritatea covarsitoare (71,7%) nu au facut inca acest pas al asocierii. Cel mai inalt grad de asociere se intalneste la IMM din sectorul transporturi si comunicatii (43,8%), iar cea mai slaba participare in calitate de membru o gasim la firmele din comert (23,5%) si hoteluri si restaurante (17,9%). Analiza pe categorii de marime scoate in relief faptul ca spiritul de asociere se amplifica pe masura ce intreprinderea este mai mare ca dimensiune. Astfel, mai mult de jumatate dintre intreprinderile din categoria mijlocie (54,9%) au statutul de membru in ceea ce, generic, am denumit "organizatii de afaceri", in timp ce microintreprinderile participa intr-un procentaj de doar 25,1%. Cu alte cuvinte, izolarea in care lucreaza IMM, in general, este mult mai accentuata la categoriile de marime mai mica, ceea ce le face si mai vulnerabile atat in fata factorilor din mediul extern, cat si in fata lipsei de surse de informatii si schimb de experienta.
Perspective privind calitatea de membru in asociatii
Atat IMM care apartin unei forme de asociere, cat si firmele care intentioneaza sa devina membre intr-un viitor apropiat au la baza optiunii lor un set de criterii de selectie a organizatiei in care sunt membre sau intentioneaza sa devina.
IMM au optat pentru criteriul "asocierii profesionale" in proportie de 57,8%, criteriu care este urmat de nevoia de a avea "reprezentativitate la nivel national". Lucrul acesta este important pentru 44,3% din IMM respondente in cadrul sondajului, la care se adauga 32% care mentioneaza si faptul ca in alegerea organizatiei a prevalat si puterea de a face advocacy si lobby. Firmele intervievate nu au avut drept criteriu de selectie "numarul de membri ai organizatiei", acest lucru fiind evidentiat de un procentaj rezidual de 4,4%. Pentru microintreprinderi, ca si pentru firmele mijlocii, puterea de a face lobby este mai importanta decat pentru intreprinderile mici. Aceasta din urma categorie plaseaza, in varful ierarhiei criteriilor de selectie a organizatiei din care fac sau urmeaza sa faca parte, criteriul corespondentei profesionale. Astfel, 63,2% din firmele mici sustineau ca prioritar in alegere este "caracterul profesional al asociatiei", de breasla a organizatiei.
Principalele beneficii asteptate in calitate de membru deplin sau afiliat
Cat priveste beneficiile pe care IMM urmaresc sa le obtina ca urmare a afilierii si participarii active la viata unei organizatii de afaceri, prima concluzie se refera la faptul ca acestea urmaresc un manunchi de beneficii si nu avantaje singulare sau izolate.
Cel mai important set de beneficii aduna la un loc 96,7% din IMM si acest set cuprinde "schimb de informatii si de experienta" si "posibilitatea de a stabili relatii de comunicare cu alti parteneri". Cu alte cuvinte, cvasi-totalitatea respondentilor vad in participarea la o organizatie de afaceri posibilitatea relationarii si comunicarii sistematice in retea.
Tot atat de adevarat este ca un numar important de IMM, respectiv 33,8%, cauta sa obtina, de la asociatiile in care sunt sau vor sa se inscrie, beneficii si mai tangibile, concretizate in "servicii".
Circa 53,6% dintre intreprinzatorii ale caror firme sunt membre ale organizatiilor de afaceri au avut prilejul sa-si spuna punctul de vedere cu privire la proiectele de acte normative, prin intermediul consultarilor realizate de organizatiile din care fac parte.