Un proiect de ordin al Ministerului Sanatatii prevede ca pachetele de tigari sa fie inscriptionate cu pictograme antifumat incepand cu 15 mai 2007.
Reprezentantii companiilor de tigarete sustin insa ca este nevoie de cel putin doi ani pentru ca aceste prevederi privind pictogramele sa se aplice.
Trebuie spus ca aceste companii vor opera de la 1 ianuarie o alta modificare a imaginii ambalajelor pentru a se inscriptiona avertismentele de sanatate. Afisarea avertismentelor care vor ocupa 30% din suprafata principala a unui pachet si 40% din cea secundara ii va costa pe producatori 1-2 milioane de euro pe fiecare, afirma Adrian Popa, director British American Tobacco (BAT). Daca aceste costuri vor fi suportate de companii, cheltuielile cu in-scriptionarea pictogramelor se vor reflecta cu siguranta in preturile la consumator, sustin Adrian Popa, dar si Gilda Lazar, reprezentant al Japan Industry Tobacoo (JTI).
Dar in timp ce operatia de afisare a avertismentelor este obligatorie in Uniunea Europeana, fiind prevazuta in Directiva Comisie Europene 37 din 2001, pictogramele sunt optionale. "Singurul stat european care a aplicat pictograme pe pachete este Belgia si nu vad de ce noi ar trebui sa ne grabim", ne-a spus Gilda Lazar.

Pasuiri de la minister

Reprezentantii companiilor de tigarete sunt hotarati sa-si prezinte in fata Ministerului Sanatatii argumentele pe baza carora inscriptionarea pachetelor cu pictograme este imposibil de realizat de la 15 mai. Gilda Lazar precizeaza in primul rand impedimentele de ordin tehnic.
Aplicarea pictogramelor presupune modificari ale liniei tehnologice a tipografiilor prin adaugarea a patru cilindri care sa imprime noi culori pe pachete, explica reprezentantul JTI.
Adrian Popa arata ca, potrivit legislatiei europene, statul care introduce pictograme trebuie sa permita o perioada de timp in care sa se epuizeze stocurile cu pachete in vechiul format. Reprezentantul BAT a mai adus si alte argumente in favoarea aplicarii pictogramelor din ianuarie 2009. Acesta a aratat ca faza in care intram din 2007, prin inscriptionarea avertismentelor, trebuie mentinuta o perioada suficient de lunga pentru ca aceasta sa produca un impact asupra consumatorilor.
In plus, este nevoie de timp si pentru ca autoritatile competente, ca Ministerul Sanatatii, sa evalueze daca aceasta masura a redus sau nu consumul, a mai spus Adrian Popa. Iar pentru aceasta este nevoie de cel putin doi ani, a conchis Popa.