Potrivit unui ordin al Ministerului Transportului, Constructiilor si Turismului, angajatorii din domeniul structurilor de cazare vor fi nevoiti sa aiba numai angajati specializati. Aceasta decizie a ministerului vine in intampinarea cerintelor UE, potrivit carora angajatii trebui sa fie calificati in domeniul in care lucreaza.
De la cateva zeci, pana la cateva sute si chiar mii de lei, atat trebuie sa plateasca o persoana pentru o noapte intr-o vila, pensiune, hotel sau orice alta structura de cazare. Pentru ca banii dati sa merite si serviciile oferite sa fie la inaltimea preturilor practicate, Autoritatea Nationala pentru Turism este din ce in ce mai atenta la serviciile in domeniu. Se impune ca personalul hotelurilor sa fie calificat pentru munca pe care o presteaza. Potrivit specialistilor, acest lucru va atrage dupa sine o imbunatatire a serviciilor din domeniul turismului. "Numai cu personal calificat va creste calitatea serviciilor", a declarat Cornel Bunget, reprezentantul in regiune al Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT).
Dotarile corespund standardelor impuse
In acest moment, in Craiova exista aproximativ noua structuri de cazare (hoteluri, moteluri, vile, pensiuni) clasificate la doua stele, noua clasficiate la trei stele si trei la patru stele. Potrivit informatiilor primite de la reprezentantul in regiune al ANT, in urmatoarea perioada vor fi date in folosinta inca doua structuri de cazare in Craiova si doua in judet. "In acest moment, din punct de vedere al dotarilor, structurile de cazare din Dolj corespund standardelor impuse. La resurse umane este insa mai greu si din pricina fluctuatiilor de personal. Structurile de cazare cu experienta mai multa in turism respecta 100% structura de personal", a mai declarat Cornel Bunget. Acesta a adaugat ca e posibil ca dupa aderarea Romaniei la UE aceasta problema sa se accentueze, in conditiile tentatiei unui loc de munca in strainatate, pe bani mult mai multi.
Directorii de hoteluri au la dispozitie sase luni sa-si specializeze angajatii
Daca pana acum controalele efectuate de reprezentantii ANT au vizat mai mult dotarile, incepand de anul acesta o sa se puna accent si pe resursele umane care-si desfasoara activitatea in domeniu. Astfel, structurile de cazare care vor fi date in folosinta in urmatoarea perioada vor fi nevoite sa angajeze personal calificat sau sa-i trimita la specializare pe cei necalificati. Angajatorii care hotarasc sa nu-si specializeze personalul risca sa fie amendati sau sa-si piarda din stele. "Potrivit Ordinului Ministerului Turismului nr. 510/2002, societatile care au structuri de cazare sau de alimentatie publica, cand vin la clasificare, primesc un termen de sase luni in care sa-si califice personalul. In caz contrar, risca fie sa fie declasificate, de exemplu, de la trei la doua stele, sau sa primeasca amenda, de la 2.000 la 4.000 de lei", a spus Cornel Bunget.
Directorii de hoteluri care se gandesc sa ocoleasca ordinul ministerului nu au nici o sansa, mai ales ca aceste certificate de clasificare au valabilitate aproximativ trei ani. Chiar daca ar scapa de un eventual control al ANT, acestia vor fi nevoiti sa intre in randul serviciilor europene in momentul in care vor solicita reactualizarea clasificarii.
Hotelurile vor avea personal din ce in ce mai numeros
In plus, in afara personalului calificat, unele unitati de cazare vor fi nevoite sa introduca noi categorii de personal - in cazul in care nu le au deja. "Structura personalului trebuie sa fie mult mai stufoasa", a adaugat Cornel Bunget.
In cazul unitatilor de cazare clasificate la trei stele, de exemplu, este necesara introducerea unor categorii de personal precum sef de receptie, guvernanta pentru hotel si barman-preparator pentru restaurant.